Toiletbezoek populaire reden om Tikkie QR-code te gebruiken op Koningsdag

26 april 2024 Banken.nl

Zoeken naar die ene parel tussen alle rotzooi, onderhandelen, afdingen en tevreden naar huis gaan met een nieuwe aanwinst – Koningsdag belooft weer een mooie dag te worden voor de bezoekers van de vele vrijmarkten. Koningsdag is echter óók een drukke tijd in de Tikkie app.

Zo kunnen mensen sinds enkele jaren gebruikmaken van een Tikkie QR-code waarmee geïnteresseerde kopers hun betaling doen. Gedoe met kleingeld is daardoor verleden tijd. ABN AMRO merkt op dat deze vorm van afrekenen tijdens Koningsdag steeds populairder is geworden.

Zo zijn op Koningsdag in 2023 ruim 30% meer transacties gedaan via de QR-code van Tikkie dan in 2022. De verwachting is dat dit in 2024 nog verder oploopt. Tikkie ziet op de verjaardag van de koning zelfs een verzesvoudiging van de QR-code in vergelijking met een normale dag.

Toiletbezoek populaire reden om Tikkie QR-code te gebruiken op Koningsdag

Gemiddeld betaalden Nederlanders voor hun Koningsdag-aankoop €13,11 via de Tikkie QR-code. Mensen gebruiken de betaalmethode niet alleen voor kleine betalingen (62% van de betalingen is onder de 10 euro en 41% onder de 5 euro), maar óók ook voor grotere betalingen. Zo’n 13% van de betalingen is boven de 25 euro.

Aan de hand van de meest gebruikte Tikkie-omschrijvingen, kan Tikkie voorspellen aan welke zaken mensen het liefst geld spenderen tijdens Koningsdag. Zo is bier de populairste aankoop, gevolgd door kleding, eten, een toiletbezoek of de markt.

Lucratief

Koningsdag is voor veel Nederlanders die met hun oude spulletjes op de vrijmarkt staan dan ook een winstgevende dag, zeker als mensen niet worden belemmerd door een tekort aan contant geld. “Uit de data van 2023 blijkt dat vooral creatieve ondernemers tijdens Koningsdag goede zaken doen”, legt Moreno Kensmil (hoofd Marketing van Tikkie) uit.

“Zoals te zien is in de top 5 is toiletbezoek een lucratieve business”, vervolgt Kensmil. “Veel Nederlanders deden vorig jaar goede zaken door feestvierders tegen een bescheiden vergoeding een toiletbezoek in hun woning aan te bieden. Andere creatieve ondernemers verdienden bij met nagels lakken, karaoke zingen, armpje drukken of een liedje zingen tegen betaling van een Tikkie.”

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl