'Mensen zijn écht geholpen met écht contact'
Ga er maar aan staan: met drie merken al drie jaar op rij door consumenten gewaardeerd als de meest klantvriendelijke banken van Nederland. Zo’n prestatie behaal je niet van de ene op de andere dag. Onze Chief Customer Officer Marinka van der Meer legt uit wat daarvoor nodig is. Hoe ben en blijf je als bank onderscheidend? En hoe zorg je dat klanten dat ook merken? “Het is een kwestie van visie, bevlogenheid en een lange adem: stick to the plan”.
Marinka, wat was je eerste reactie toen je hoorde dat RegioBank, ASN Bank en SNS opnieuw gewaardeerd zijn als de klantvriendelijkste banken van Nederland?
“Nou, heel trots en blij natuurlijk. Daar kún je toch ook alleen maar blij mee zijn?! Het is een prachtige erkenning voor waar al die betrokken en bevlogen collega’s bij de Volksbank en adviseurs in het land al jarenlang heel hard aan werken. Daarnaast is het de bevestiging dat de route die we zijn ingeslagen wordt gezien en gewaardeerd door onze klanten.”
Welke route is dat?
“We zijn toegankelijk en bereikbaar. Wanneer je bij ons aanklopt, doen mensen hun best om je meteen het juiste antwoord te geven en je verder te helpen. We leven ons oprecht in en we hebben een maatschappelijke visie waar klanten zich mee identificeren. Waar ze iets van zichzelf in herkennen. Dit onafhankelijk klantvriendelijkheidsonderzoek door MarketResponse is geen momentopname. Het hele jaar worden er klanten geïnterviewd, met duizenden beoordelingen als resultaat. Dat laat zien dat we met onze maatschappelijke visie hoge ogen gooien.”
En dan ook nog met drie van onze bankmerken
“Dat is natuurlijk niet zonder reden. Je ziet vaker dat meerdere bedrijven van dezelfde moeder in een top 5 eindigen. En eigenlijk is dat heel logisch. Want het moederbedrijf heeft een visie en zo worden de afzonderlijke merken in de markt ook gepositioneerd. En dat werkt. Daarom geloof ik er echt in dat we goed op koers liggen.”
Hoe raken we klanten nu écht? Kun je een praktijkvoorbeeld noemen?
“Jazeker, neem bijvoorbeeld de ‘laptop-dicht-gesprekken’ bij SNS. Bij dat soort gesprekken is de 1e vraag puur op de mens gericht: ‘Hoe gaat het met je?’. En dan zie je een heel ander gesprek ontstaan dan wanneer iemand binnenkomt met ‘Ik kom voor een hypotheek’. Uit die menselijke aanpak vloeit óók sales voort, soms meteen en soms op een later moment. We zien dat deze gesprekken enorm goed gewaardeerd worden. Want het gesprek is wezenlijk anders en daardoor waardevoller. We worden vertrouwd en leren de klant echt kennen.”
Zeggen andere banken ook niet dat ze persoonlijk zijn? Wat doen wij anders?
“Bij ons kun je als klant echt kiezen voor een menselijke en toegankelijke manier van bankieren. Toegankelijke dienstverlening zit in het hart van onze bank. We zijn open voor iedereen en altijd dichtbij. Digitaal, maar ook telefonisch en persoonlijk via onze 443 RegioBank kantoren en meer dan 204 SNS Winkels verspreid door Nederland. Dat doen we heel duidelijk anders dan andere banken. Dat zit hem ook in de benadering."
"Wanneer je ergens binnenloopt wil je toch het gevoel hebben dat je met open armen wordt ontvangen? Dat je welkom bent? Bij ons is dat zo. En als je belt, krijg je bij SNS geen keuzemenu. Bij ASN Bank kan je kiezen om direct doorverbonden te worden. Zo krijg je meteen een medewerker aan de lijn, die je vaak al kent uit ‘jouw’ winkel. We moeten niet onderschatten dat de maatschappelijke visie op bankieren die wij met onze merken hebben, leidt tot een wezenlijk andere beoordeling door klanten. Mensen zijn écht geholpen met écht contact.”
Is onze strategie om de klantrelatie te versterken een garantie dat we volgend jaar weer op dat podium staan?
“Garanties bestaan niet in deze wereld, we moeten er zelf aan blijven werken. En andere banken zitten natuurlijk ook niet stil. Maar wanneer we de technische kant, onze dienstverlening, onze processen en onze stappen op digitaal gebied blijven verbeteren… Dan creëren we de beste omstandigheden voor onze collega’s die klanten helpen. We zitten op het goede spoor. Dat blijkt, ook uit het feit dat klanten steeds vaker meerdere producten bij ons willen afnemen.”
De relatie met klanten wordt sterker naarmate je je maatschappelijke impact vergroot. Een tijdje geleden vertelde je dat de maatschappelijke impact visie werd aangescherpt. Kun je vertellen wat dat concreet inhoudt?
“Een sterke klantrelatie en maatschappelijke impact, onze hoofddoelen, versterken elkaar. De aanscherping van die visie helpt ons daarbij. Zo hebben we onze identiteit tegen het licht gehouden. Die bouw je vanuit het verleden op en neem je als basis mee naar de toekomst: wat vinden we belangrijk, waar staan we voor? Voor ons is dat sociale en ecologische vooruitgang, door het bevorderen van kansengelijkheid, duurzaamheid en leefbaarheid in de buurt. Daar willen we verder invulling aan geven.
Dat doen we door vijf kernthema’s te omarmen: een toegankelijke woningmarkt, lokaal ondernemerschap, menselijke en toegankelijke dienstverlening, klimaat én biodiversiteit. Stuk voor stuk actuele en urgente maatschappelijke vraagstukken. En daar willen we op inspelen en verbindend in zijn, door samenwerkingen op te zoeken en aanjager te zijn voor oplossingen."
"Neem bijvoorbeeld de duurhuurverklaring van BLG Wonen: na onze pilot is deze breed geadopteerd door de markt en we hebben klanten laten zien dat er vaak meer mogelijk is dan ze denken. Het is een voorbeeld van hoe we Nederland wakker willen schudden. We kunnen niet alle problemen zelf oplossen, maar wel meedenken om tot oplossingen te komen.”
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar hóe gaan we dit doen?
“We willen ons op deze vijf thema’s focussen. Uiteraard naast onze verantwoordelijkheden als systeembank. Want onze belangrijke rol in het functioneren van de Nederlandse economie en maatschappij verandert niet. Dat vereist bijvoorbeeld dat wij onze poortwachtersrol adequaat invullen. Te midden van die dossiers willen we ook ruimte houden voor wat ons onderscheidt. Dat moeten we beschermen."
"En de vijf thema’s geven richting aan de bank die we zijn. Wat we nu al doen op het gebied van maatschappelijke impact, toetsen we dus ook opnieuw: past het bij de richting die we nu hebben gekozen? Zo niet, dan moeten we daar wellicht mee stoppen. We moeten onze energie op de juiste dingen richten en volhouden. Stick to the plan.”
Die vijf thema’s, kun je die op de verschillende merken ‘plakken’?
“Nee, het zijn echt bankbrede thema’s voor de hele Volksbank. Een merk is aanjager, maar de andere merken, Hubs, Expertisecenters en stafafdelingen dragen vanuit hun kracht ook bij aan elk thema. En vertaalt dat thema naar de eigen context en dienstverlening. In het verleden was bijvoorbeeld ‘klimaat’ altijd het thema van ASN Bank. Zij blijven aanjager, maar er moet meer kruisbestuiving komen. Dat doe je niet zomaar even, daar is een lange adem voor nodig. We zijn nu bezig met het implementatieplan: welke activiteiten blijven we doen of gaan we doen? En hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een heel proces met een flinke to do lijst, maar wel relevant en bovendien ontzettend leuk om mee bezig te zijn.”
Nu zijn we gewaardeerd als de klantvriendelijkste banken van Nederland. Als we kijken naar de aangescherpte maatschappelijke impact visie, wat merken klanten hiervan?
“Onze klanten weten vaak dat we een bank zijn die maatschappelijke doelen nastreeft. Met deze aanscherping wordt het profiel sterker verankerd in de hoofden van onze klanten en niet-klanten. Maar we bieden de maatschappij ook een keuze. We voegen met onze identiteit iets toe aan het Nederlandse bankenlandschap. En dat maakt het voor mij ook zo mooi om hieraan te werken. Het onderscheidend vermogen."
"Ik krijg vaak de vraag: ‘Iedereen doet tegenwoordig toch iets maatschappelijks?’. Ik leg dan met volle overtuiging uit dat wij het anders doen. Daar mag je me midden in de nacht voor wakker maken, ik vertel het met liefde. Wij denken namelijk steeds na over de volgende stap: hoe kunnen we dit nog verder brengen, hoe kunnen we Nederland nog verder helpen als het gaat om bankieren? En natuurlijk het feit dat je als klant van onze merken steeds meer ziet dat ons maatschappelijke profiel handen en voeten krijgt. Dat steeds meer mensen ons weten te vinden en trouw blijven, daar doe ik het voor. Elke klant die zich aan ons verbindt is het bewijs van onze visie en manier van bankieren.”
Wanneer is deze strategie voor jou een succes?
“Wanneer we door klanten en niet-klanten nog meer gezien worden als een bank die maatschappelijke impact maakt. En dat dit ook ons duurzame business model is. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Daar formuleren we KPI’s voor. Want meten is de sleutel. Alleen zo kunnen we onze processen en dienstverlening blijven verbeteren. Zodat er nog meer erkenning ontstaat voor de maatschappelijke en toegankelijke bank die we zijn. Garanties zijn er niet, maar hopelijk met weer een waardering als klantvriendelijkste bank als resultaat!”