Bankmedewerker troggelt eigen klanten anderhalve ton af
Een medewerker van SNS is onlangs ontslagen omdat hij een tweetal klanten van de bank ruim anderhalf ton heeft afgetroggeld. De zaak kwam aan het licht toen één van de slachtoffers contact opnam met SNS en aangaf spijt te hebben van een (privé)investering van €65.000.
Oplichting is nog altijd een hardnekkig probleem in de financiële sector. Waar criminelen normaliter doen alsof ze bij een bank werken, ligt het bij deze zaak dus anders. De oplichter werkte namelijk sinds begin 2022 als gedetacheerde bij het klantcontactcentrum van SNS Bank.
De man vertelt zijn werkgever niet dat hij al jarenlang handelt in cryptomunten. Een activiteit die hij zowel tijdens als buiten werktijden wel ten oren brengt bij rekeninghouders. Na twee maanden heeft hij ‘beet’.
Verleid door hoge winstmarges weet hij een klant te overtuigen €99.500 naar zijn privérekening over te maken. Na een halfjaar radiostilte besluit de gedupeerde klant om contact op te nemen met SNS, waarna hij hoort dat de medewerker al is ontslagen.
De oplichter heeft in de tussentijd namelijk een tweede slachtoffer gemaakt: een vrouw die bij haar lokale bankfiliaal aanklopte voor hulp met de app van SNS. De medewerker, die in dat filiaal werkte, stelde dat er “iets” op haar computer gedaan moest worden, maar dat daar op dat moment geen tijd voor was. Hij gaf aan haar die avond, na werktijd, wel te kunnen helpen bij haar thuis.
Bij het slachtoffer thuis zou de bankmedewerker haar geïnformeerd hebben over een belegging in cryptomunten. Na meerdere bezoekjes weet hij ook de vrouw te overtuigen €65.000 over te maken naar zijn eigen privé rekening.
Het slachtoffer krijgt echter al gauw spijt, waarna ze besluit contact op te nemen met SNS. Het telefoontje zorgt ervoor dat de malpraktijken van de bankmedewerker aan het licht worden gebracht. SNS laat het geld direct terugboeken.
Opvallend genoeg staat de dader dezelfde dag wederom op de stoep en claimt door haar toedoen te zijn ontslagen. Hij probeert haar weer – ditmaal zonder succes – over te halen om in cryptomunten te beleggen.
Winst groter dan gezichtsverlies
Omdat de medewerker de bankierseed heeft afgelegd, meldt de Volksbank hem aan bij Tuchtrecht Banken. De tuchtcommissie beschuldigt hem ervan “doelbewust en manipulatief” klanten van de bank te benaderen om grote geldbedragen naar zijn privérekeningen over te maken.
“Verweerder heeft in onderhavige zaak calculerend gedrag vertoont. Van berouw, zelfinzicht of enig bewustzijn is niet gebleken”, aldus de tuchtcommissie.
De man zelf geeft toe dat hij zijn werkzaamheden voor de bank heeft gebruikt om zijn eigen netwerk uit te breiden. “Ik heb daarbij een
inschattingsfoutje gemaakt. Ik wist dat dit niet mag. Ik snap waarom dat niet mag. Ik weet dat ik dit verkeerd heb gedaan. Maar de winst voor mij was groter dan gezichtsverlies.”
Vertrouwen
Al met al krijgt de man een beroepsverbod voor drie jaar. Daarnaast heeft de rechter bepaald dat hij de €99.500 moet terugbetalen, inclusief rente én incassokosten. Of het daarbij blijft, moet nog blijken, daar de Volksbank aangifte tegen zijn oud-medewerker heeft gedaan.
Tuchtrecht Banken noemt de zaak uniek én ernstig. "Dit schaadt het vertrouwen in het hele bankwezen", zegt een woordvoerder. "Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat hun geld veilig is."