ING: ‘Helft van jongeren Gen Z heeft schulden’

11 september 2024 Banken.nl 3 min. leestijd

Het gaat niet goed met de financiële gezondheid van de Nederlandse jongeren tussen de 16 en 27 jaar. Zo blijkt uit onderzoek van ING dat de bijna de helft (49%) van de zogenoemde Gen Z’ers een financiële schuld heeft.

Tegelijkertijd geven jongeren, die er financieel niet goed voor staan, aan het moeilijk te vinden erover te praten met anderen, omdat zij zich bijvoorbeeld kwetsbaar voelen. Om dat taboe te doorbreken is ING een meerjarenprogramma gestart dat jongeren moet helpen financieel gezond te worden én te blijven. Dat programma wordt middels de campagne ‘Jouw geld, jouw keuze’ afgetrapt.

Uit het onderzoek komt dus naar voren dat 49% van de Gen Z’ers schulden heeft, van een studieschuld tot een hypotheek of een persoonlijke lening. Daarnaast maakt 52% gebruik van achteraf-betaalmiddelen zoals creditcards of buy-now-pay-later opties. 11% van de jongeren heeft hierdoor schulden.

ING: ‘Helft van jongeren Gen Z heeft schulden’

“In de huidige cultuur is het voor sommige jongeren lastig om financieel gezond te blijven”, legt Karin Wartena (specialist in de financiële gezondheid van jongvolwassenen bij ING) uit. “Unlimited data, eindeloos streamen, fast fashion, ongelimiteerde consumptie van sociale media, waarop rijkdom en vakanties gepromoot worden.”

Keuzes maken is volgens Wartena niet meer de norm. “Daarnaast is geld uitgeven met je telefoon of smartwatch steeds makkelijker, sneller en daardoor onbewuster geworden. Ook achteraf-betalen behoort dankzij creditcards en betaalapps tot de mogelijkheden.”

Taboe

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat Gen Z’ers die er financieel slecht voor staan vaker (heel) weinig inzicht in hun uitgaven en inkomsten te hebben. Zo weten zij bijvoorbeeld vaker niet hoeveel zij maandelijks uitgeven (19%). Ook weet 15% niet welke abonnementen zij hebben en hoeveel geld zij daaraan kwijt zijn.

Als reden hiervoor geeft 53% aan dat zij het controleren van hun financiën confronterend vinden. Daarnaast vinden deze jongeren het vaak lastig om over hun financiële situatie te praten. Deze groep voelt zich kwetsbaar (50%) en vindt het een moeilijk (30%) of ongemakkelijk (20%) onderwerp. Bovendien schaamt 18% van deze groep zich voor hun financiële situatie.

Jouw geld, jouw keuze

“ING wil jongeren helpen om financieel gezond te zijn en te blijven door ze te stimuleren in gesprek te gaan over geld en daarmee meer financieel inzicht en bewustzijn te creëren”, vervolgt Wartena. “Met het meerjarenprogramma helpt ING Gen Z’ers met het krijgen van inzicht in hun financiën, sparen, budgetteren, uitgaven beperken en inkomsten verhogen.”

ING trapt zijn meerjarenprogramma af met de campagne ‘Jouw geld, jouw keuze’ – een campagne die in samenwerken met een groep van zes jongeren is gemaakt.

Met de campagne geeft de oranjebank een podium aan de jongeren om het onderwerp op hun eigen manier bespreekbaar te maken. Zo bestaat het uit een introductiefilm en online contentserie, waarin de jongeren samen met influencers en experts hun ervaringen en inzichten rondom financiële gezondheid delen en met elkaar hierover het gesprek aan gaan.

Zij praten over onderwerpen die spelen onder de doelgroep, zoals uitdagingen, schaamte en hulp vragen aan vrienden of familie. Ook delen experts tips, bijvoorbeeld over spaardoelen maken en inkomsten beheren.

De campagne start op 10 september 2024 en loopt tot eind november en wordt ondersteund door Geldfit en jongeren magazines LINDA Meiden, Parra TV en Teenmag.