Hogere nettowinst ABN AMRO, banenverlies bij Retail
De onderliggende nettowinst van ABN AMRO is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen met 56% naar €450 miljoen. Dit is zonder bijzondere posten zoals de heffing voor het genationaliseerde SNS REAAL van €67 miljoen. Dat maakte ABN AMRO bekend tijdens de presentatie van haar kwartaalcijfers. Daarnaast kondigde de bank een reorganisatie aan bij haar consumententak waardoor 650 tot 1.000 volledige arbeidsplaatsen verloren gaan. ABN AMRO gaat haar kantorennet verder concentreren omdat steeds minder mensen een bankkantoor bezoeken.
Digitalisering van klantprocessen
In de komende periode rolt de consumententak van ABN AMRO een programma om de klantbeleving verder te verbeteren. "We gaan tot 2018 een extra bedrag van ongeveer €150 miljoen investeren in het versnellen van de digitalisering van de belangrijkste klantprocessen. Dit stelt ons in staat om nieuwe klanten aan te trekken en de dienstverlening aan bestaande klanten te verbeteren. We zullen het kantorennet verder concentreren en verbeteren door uitbreiding van het dienstaanbod van ieder kantoor", aldus Gerrit Zalm. Als gevolg hiervan neemt het aantal fte’s bij Retail Banking tot 2018 met, naar verwachting, 650-1.000 af. In het vierde kwartaal van 2014 wordt hiervoor een voorziening van €50-75 miljoen genomen.
Stijging van de nettowinst
Door minder voorzieningen voor slechte kredieten en de rente-inkomsten steeg de onderliggende winst van ABN AMRO in het derde kwartaal van dit jaar met 56% naar €450 miljoen. Vooral de voorzieningen voor hypotheken en MKB-krediet waren lager, terwijl de voorzieningen voor leningen aan middelgrote en grote bedrijven zijn gestegen aangezien deze omvangrijker en volatieler kunnen zijn. ABN AMRO zag de rente-inkomsten met 15% stijgen in het derde kwartaal tot €1530 miljoen.