Triodos Bank lanceert nieuwe online hypotheekpropositie
Triodos Bank heeft onlangs een nieuwe online hypotheekpropositie gelanceerd, waarbij klanten zich vooraf online kunnen oriënteren op het maximale leenbedrag, de maandlasten en de bijkomende kosten voor een hypotheek bij de bank. De propositie is gerealiseerd in samenwerking met Yellowtail, een consultancybureau dat zich focust op de financiële dienstverlening.
Door de opkomst van digitalisering in vrijwel alle marktsectoren raken consumenten steeds meer gewend aan het online zoeken en aanschaffen van producten. Datzelfde wordt ook verwacht van banken en verzekeraars, maar uit recent onderzoek blijkt dat de financiële sector nog maar nauwelijks aan deze veranderende consumentenverwachtingen kan voldoen.
Om beter te voldoen aan de verwachtingen van consumenten die op zoek zijn naar een hypotheek heeft Triodos Bank onlangs besloten om een nieuwe online hypotheekpropositie te ontwikkelen. De nieuwe propositie werd gerealiseerd in samenwerking met Yellowtail, een adviesbureau dat zich heeft gespecialiseerd in het bedenken en implementeren van nieuwe concepten voor de financiële sector. Met de lancering van de nieuwe propositie kunnen consumenten sinds kort inzicht krijgen in hun maximale hypotheekbedrag, evenals de daaraan verbonden maandlasten.
Om het inzicht te genereren wordt een online oriëntatiemodule ingezet, die gebruik maakt van de rekenkern van softwareontwikkelaar Figlo. Door zijn of haar gegevens in de module in te vullen krijgt de consument snel inzicht in de maximale hypotheek, maandlasten, maar ook de bijkomende kosten en mogelijke besparing op de rente door het verduurzamen van de woning*. Na de oriëntatie kan een consument zelf al beginnen met de eerste stappen van de hypotheekaanvraag. De klant maakt een hypotheekdossier aan waarin hij of zij de overige hypotheekgegevens invult, en vervolgens een afspraak kan maken met een hypotheekadviseur van de bank. Yellowtail heeft zowel de oriëntatiemodule als de daaropvolgende inventarisatiemodule ontwikkeld, en daarbij de rekenkern van Figlo ingebouwd.
Yellowtail heeft er voor gezorgd dat het ingevulde hypotheekdossier automatisch kan worden doorgezet naar de adviseur, en na het gesprek ook direct kan worden doorgekoppeld naar het Hypotheek Data Netwerk. Dit scheelt zowel de klant als de hypotheekadviseur tijd en kosten, wat zich vertaalt in een advieskorting voor de consument. De adviesapplicatie is door de consultants geheel in de ‘look & feel’ van Triodos ingericht. Hans de Wolff, Directeur Particulieren Triodos, geeft aan terug te kijken op een prettige samenwerking met Yellowtail: “We hebben hen leren kennen als deskundig, enthousiast en gedreven en het is ons samen gelukt om de zeer ambitieuze planning te halen en een prachtige tool te bouwen voor onze klanten.”
Robin Bouman, Director bij Yellowtail, is “trots” op de mooie samenwerking die het bureau heeft gehad met de duurzame bank. “Binnen een heel korte tijd hebben we gezamenlijk een resultaat weten neer te zetten waar we trots op mogen zijn. Gedurende het traject hebben we continu goed kunnen schakelen en oplossingen kunnen vinden voor de uitdagingen die we onderweg tegenkwamen. Het resultaat is een klantgerichte hypotheekoplossing waarin de Triodos propositie echt goed naar voren komt”, sluit hij af.
* Klanten met een Triodos Hypotheek kunnen hun rente omlaag brengen door te investeren in de duurzaamheid van hun woning. Als zij het energielabel verbeteren wordt hen een korting op de hypotheekrente aangeboden.