ING start met WhatsApp nieuws voor journalisten
ING is op 3 november een pilot gestart met een nieuwsdienst voor journalisten via WhatsApp. Journalisten kunnen zich aanmelden voor twee ING-nieuws WhatsApp-groepen – ING Nederland en ING Group – en in de toekomst volgen mogelijk andere groepen. De WhatsApp-functionaliteit is gebouwd door social software specialist Buzzcapture.
De omzetcijfers van ING voor het derde kwartaal van 2016 werden afgelopen 3 november niet alleen via persbericht bekendgemaakt, maar ook via WhatsApp. Op die dag lanceerde de grootbank in samenwerking met Buzzcapture – een specialist op het gebied van social software, en on- en offline reputatiemanagement – een pilot met ‘ING nieuws via WhatsApp’. De nieuwe nieuwsdienst is gericht op journalisten, die na aanmelding nieuwsfeiten van en over ING ontvangen via WhatsApp.
Buzzcapture kreeg van ING de vraag of een dergelijke WhatsApp-dienst gerealiseerd kon worden. Alex van Leeuwen, van Buzzcapture: “Toen ING bij ons met het idee voor een WhatsApp service voor journalisten kwam, waren we direct enthousiast en zijn we gaan bouwen.” De WhatsApp-functionaliteit is echter wel aan restricties gebonden, aangezien ING een commerciële organisatie is, legt Van Leeuwen uit. Voornamelijk op het gebied van privacybescherming van gebruikers en het voorkomen van spam hanteert WhatsApp strenge richtlijnen.
Zo kan de bank niet zelf de 06-nummers van journalisten toevoegen aan de dienst, maar moeten zij zich vrijwillig voor de nieuwsdienst aanmelden voor zij de nieuwsberichten mogen ontvangen. Daarnaast is relevantie voor de gebruiker een belangrijk uitgangspunt en ING benadrukt dat de dienst niet zal worden gebruikt voor ‘PR-praatjes en reclame’. Ook ontvangen gebruikers maar een beperkt aantal WhatsApp-berichten.
Er zijn twee groepen in het leven geroepen: ING Nederland en ING Group. Beide hebben hun eigen nummer en zullen andere soorten nieuws verspreiden. Zo is ING Nederland onder meer gericht op nieuws van het Economisch Bureau, ondernemersnieuws, beleggen, personal finance, nieuwe manier van werken en innovatie. ING Group brengt Corporate nieuws, evenals nieuws op het gebied van Innovation en FinTech. Journalisten kunnen zich apart voor beide groepen aanmelden. In de toekomst volgen misschien nog andere groepen, die zich meer focussen op bepaalde soorten nieuws. Van Leeuwen: “Het is technisch mogelijk om meerdere groepen aan te maken.” Arjen Boukema, ING woordvoerder en bedenker van de WhatsApp-service: “We willen zo relevant mogelijk zijn voor de journalist die op zoek is naar nieuws. Daarom zullen we op termijn aparte ontvangersgroepen maken. Bijvoorbeeld voor Marketing-communicatiepers, of voor redacties die speciale aandacht hebben voor MVO, of voor FinTech of internationaal ondernemen.”
Ook voor journalisten zien de initiatiefnemers toegevoegde waarde. Na het ontvangen van een WhatsApp-bericht kunnen zij een reactie of vraag stellen aan de verzender, die alleen door ING zelf gelezen kan worden. Zo geeft de WhatsApp-functionaliteit de mogelijkheid tot een-op-een contact om onduidelijkheden op te helderen en extra nieuwswaarde te ontsluiten. ING verwacht hiermee sneller in te kunnen spelen op de actualiteit en relevante nieuwsfeiten beter bij de potentieel geïnteresseerde journalisten te krijgen.