Rabobank: Digitale toekomst, 8000 minder banen
Rabobank verwacht in 2016 28,5% minder arbeidskrachten nodig te hebben, omdat klanten in toenemende mate gebruik zullen maken van online / mobiele dienstverlening en de bank activiteiten die niet tot hun kernactiviteiten behoren wil afstoten.
Het komt concreet neer op een verlies van 8000 banen bij de bank. Dat zijn er 2000 meer dan de eerder aangekondigde 6000 en betekent dat er in 2016, naar verwachting, nog 20.000 mensen zullen werken bij de Rabobank. Op dit moment zijn dat er 28.000.
Klant maakt stap naar digitaal bankieren
Steeds meer klanten ontdekken het internet / mobiel bankieren. Rabobank topman Piet Moerland verklaart tegenover De Telegraaf dat hij verwacht dat klanten in 2016 nog maar eens per 3 jaar in een bankfiliaal zullen komen, omdat vrijwel alles dan via internet of mobiel gaat. Rabobank zet vol in op deze ontwikkeling en trekt €100 miljoen extra uit voor investeringen in internet / mobiel bankieren en automatisering. De bank spreekt daarmee de ambitie uit om in Nederland leidend te worden op het gebied van digitaal bankieren.
Deze ontwikkeling heeft een sterk effect op de benodigde arbeidskrachten bij de bank. Mede omdat de komende jaren minimaal 37,5% van de huidige Rabobank kantoren hun deuren zullen sluiten. Om dit moment kent de bank 800 kantoren in 2016 zullen dat er nog maximaal 500 zijn.
Rabobank wil terug naar de basis
Naast de digitale toekomst wil de Rabobank ook weer terug naar haar basis: de food- en agri-business. “Alles wat geen kernbedrijf is willen we afstoten, zoals Robeco en de Zwitserse bank Sarasin. Ook in aandelenderivaten en vastgoedontwikkeling hebben we niets meer te zoeken", aldus Moerland tegenover De Telegraaf.