SNS heeft per 11 april 2017 de mogelijkheid geïntroduceerd in de SNS Mobiel Bankieren app om geld over te maken met een vingerafdruk. Hiervoor was het alleen mogelijk om vingerafdrukherkenning te gebruiken voor het inloggen in de app voor mobiele apparaten.
Het gebruik van biometrics – unieke biologische patronen die gebruikt kunnen worden om een persoon te identificeren, zoals vingerafdrukken, stemgeluid, iris en gezichtskenmerken – wordt steeds populairder onder klanten van financiële dienstverleners. Dat blijkt onder meer uit wereldwijd onderzoek van Mastercard, die een proef uitvoerde met het autoriseren van betalingen door middel van biometrische identificatie.
Inspelend op de trend hebben grote banken het de afgelopen jaren onder meer mogelijk gemaakt voor klanten om toegang te krijgen tot verschillende diensten door middel van vingerafdrukherkenning. ING maakte het in mei 2015 mogelijk voor klanten om in te loggen in de app met hun vingerafdruk, terwijl Rabobank in september 2016 volgde met zowel inloggen als betalen met vingerafdruk. Eind 2016 introduceerden ABN AMRO en SNS het scannen van vingerafdruk als inlogmethode voor hun mobiel bankieren apps. ABN AMRO maakte het direct mogelijk om de vingerafdruk te gebruiken voor het overmaken van geld, bevestigen van beleggingen en wijzigen van instellingen. SNS kondigde aan in 2017 betalen met de vingerafdruk te introduceren.
Bankzaken met één vinger
Zoals eerder aangekondigd heeft SNS betalen met een vingerafdruk mogelijk gemaakt in zijn Mobiel Bankieren app*. Maar dat is niet het enige – per 11 april 2017 kunnen klanten van SNS hun vingerafdruk gebruiken voor: het bevestigen van eenmalige, geplande en terugkerende betalingen en betalingen via iDeal; het wijzigen of verwijderen van terugkerende betalingen; het annuleren van ingeplande betalingen; en het terug laten storten van incasso’s.
“Het gebruik van de vingerafdruksensor maakt inloggen en mobiel bankieren nog sneller en makkelijker”, aldus de bank in het begeleidende persbericht. “Uiteraard kunnen gebruikers van de app nog steeds opdrachten bevestigen met de mobiele pincode indien ze dat prettiger vinden of geen vingerafdruksensor op hun smartphone hebben.”
Patrick Kuijsters, directeur Marketing en Online bij SNS vult aan: “De afgelopen jaren zien we bij SNS een forse toename in het regelen van bankzaken via de smartphone. Daarom blijven we investeren in een toegankelijke bankieren omgeving, zodat onze klanten altijd en overal inzicht en overzicht hebben. Veiligheid en gebruiksvriendelijkheid staan hierbij voorop.” Eerder introduceerde de bank ook al de mogelijkheid om te betalen via QR-codes en om acceptgiro’s automatisch in te scannen.
* Opdrachten bevestigen met een vingerafdruk kan op de iPhone 5s of hoger, iPad Pro, iPad Air 2, iPad mini 3 of hoger in combinatie met iOS9 of hoger. Ook op alle toestellen met Android 6 of hoger met een vingerafdruksensor. De vingerafdruk moet wel geregistreerd staan op het apparaat. En de nieuwe optie moet zijn aangevinkt bij de instellingen in de app van SNS.