ING heeft een plaatsje weten te bemachtigen in de top 25 van de meest waardevolle bankmerken. De merkwaarde bedraagt $11,3 mijard. Dat blijkt uit onderzoek van merkonderzoeker Brand Finance. In een lijst waarin Chinese banken de dienst uitmaken volgt de oranje bank op plaats #23. In zijn algemeenheid valt te concluderen dat Europese banken in het algemeen worstelen.Toch verbaast één Europese bank specifiek vriend en vijand.
Mondiaal staat het Nederlandse ING er aardig op. In 2017 won de bank een prijs van vakblad Global Finance Magazine voor beste bank van de wereld. In een nieuwe publicatie van merkonderzoeker Brand Finance nestelt de bank zich ook qua merkwaarde tussen de grootste spelers van de wereld.
Het zijn de Chinese merken die de hoogste merkwaarde vertegenwoordigen in de Brand Finance Banking 500 2019. De Industrial Commercial Bank of China (ICBC) topt de lijst met een merkwaarde van bijna $80 miljard. Het verschil met de eveneens Chinese nummer #2 is al ongeveer even groot als de totale merkwaarde van ING. De top 10 wordt bijna volledig ingenomen door banken uit China en de USA, niet toevallig ook de twee grootste economieën ter wereld. Wells Fargo is de hoogst genoteerde Amerikaanse bank, al verloor de bank behoorlijk van zijn pluimen door enkele schandalen. De grootste Europese bank* is ook meteen het meest waardevolle Europese bankmerk in de lijst, HSBC.
De dominantie van de Chinese banken komt sterk tot uiting. Die dominantie wordt nog groter als gekeken wordt naar de waardegroei ten opzichte van vorig jaar. De totale gemiddelde groei van de merkwaarde van Chinese banken is 28%, het dubbele van Amerikaanse banken. Dat geeft duidelijk aan waar het momentum ligt.
David Haigh is CEO van Brand Finance en vertelt: “Chinese bankmerken blijven geweldig presteren, ondanks angst voor vertraging van de economische groei en de toename van protectionisme in de internationale handel. De Chinese markt is zo enorm groot dat de banken nog jaren door kunnen groeien. Wenden ze hun blikken naar buitenlandse markten, dan zal de groei nog verder versnellen en kunnen Westerse banken maar beter op hun hoede zijn.”
Vier Nederlandse banken
In de lijst met 500 waardevolste bankmerken ter wereld staan vier Nederlandse banken. ING bezet op #23 de hoogste plaats. Ondanks dat ING twee keer negatief in het nieuws kwam - eerst met de salariskwestie rond Hamers en daarna met de witwas-affaire - is de merkwaarde substantieel gestegen. Zo bezien heeft het ING niet beschadigt, al zullen we nooit weten of de stijging misschien groter was geweest als het blazoen volledig smetteloos was geweest. Ook hier geldt weer dat de bank met de hoogste nationale merkwaarde ook de grootste nationale bank is in omvang of andersom. De merkwaardes van Rabobank (#37) en ABN AMRO (#64) zijn ongeveer naar rato kleiner. Rabobank kent wel met afstand de grootste toename in merkwaarde. In een jaar tijd nam de merkwaarde van de coöperatieve bank met 43,8% toe tot $8,2 miljard. De drie grootbanken zijn ook meteen de enige drie Nederlandse banken bij de eerste honderd. Op plaats #306 is er nog een speciale vermelding voor de Volksbank-dochter SNS, de vierde Nederlandse bank in de Banking 500.
Europese banken worstelen
Over het geheel genomen blijven de Europese banken achter in groei. Eens te meer blijkt dat Europa allesbehalve een homogene gemeenschap is, waar grote verschillen bestaan tussen verschillende landen en regio’s. Waar de grote drie Nederlandse banken stuk voor stuk dubbelvoudige groeicijfers laten zien, telt het Europese gemiddelde een magere 4% groei.
De gemiddelde merkwaarde van banken uit Europa’s grootste economie - Duitsland - daalde met 24%. Deutsche Bank is de enige Duitse bank die de eerste honderd haalt en dat ook nog maar op plaats #70. Ondanks dat de bank in 2018 voor het eerste in jaren weer zwarte cijfers schreef daalde de merkwaarde met een gevoelige 30%. Meerdere grote Duitse banken scoren laag op terreinen als innovatie, kwaliteit en reputatie.
“Waar de USA nu profiteert van robuuste regulering na de financiële crisis, ondervindt Europa nu de gevolgen van een te afwachtende houding van beleidsmakers”, aldus eerder genoemde Haigh. “Het resultaat is dat Europese banken terrein en merkwaarde verliezen.”
Opmerkelijke uitsmijter
Een opmerkelijke uitsmijter? De Italiaanse Banca Mediolanum is het snelstgroeiende bankmerk van de complete Banking 500. Er bestaan vele zorgen over de Italiaanse bankensector, die beslist nog niet weer boven Jan is sinds de financiële crisis. Maar de merkwaarde van Banca Mediolanum nam toe met 82%, tot $569 miljoen. Dat levert plaats #261 op.
*Het balanstotaal van HSBC bedroeg in 2018 €2.100 miljard. Bron: S&P Global Market Intelligence
Lees ook:
Zeven financials in ‘Top 50 meest waardevolle Nederlandse merken’, NN grootste stijger