Handelsbanken viert dit jaar zijn honderdvijftigste verjaardag en heeft in het jubileumjaar een mooi cadeau ontvangen: de bank is door zijn klanten voor het negende jaar op rij verkozen tot de meest klantvriendelijke bank in Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van het onafhankelijke internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating, gehouden onder 2500 particuliere en zakelijke klanten van alle banken in Nederland. In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten een 78,4 en bij zijn zakelijke klanten een 77,1. Handelsbanken scoort daarmee voor de negende keer achter elkaar hoger dan de traditionele grootbanken in Nederland.
Volgens de onderzoekers van EPSI is het algemene niveau van klanttevredenheid in de Nederlandse bankensector na meer dan anderhalf jaar Covid-19 en lockdowns relatief stabiel gebleven. “Het patroon in de Europese bancaire markt dat kleinere en nichespelers tevredener klanten hebben, zet door.”
“Een andere algemene observatie is dat de vraag naar naadloze digitale diensten is toegenomen als gevolg van brede maatschappelijke beperkingen en gedragsveranderingen als gevolg van de pandemie. Kleinere en nichebanken zoals Handelsbanken hebben gemeenschappelijk dat ze als vertrouwd worden ervaren en dichter bij de klanten staan in vergelijking met de grotere banken.”
Bomen trakteren
Uiteraard draait een verjaardag niet alleen maar om het ontvangen van cadeaus, er moet ook getrakteerd worden. En dat doet Handelsbanken dit jaar niet met taart, maar met bomen. De bank laat – in samenwerking met Trees for All – 150 bomen planten. De helft van de geschonken bomen wordt in Oeganda of Costa Rica geplant en de andere helft in Nederland.
Tevens besteedt de bank voor elk kantoor in Nederland voor 150 uur aan vrijwilligerswerk. “Dat betekent dat iedere medewerker de komende tijd anderhalve dag aan vrijwilligerswerk mag besteden, natuurlijk het liefst aan iets dat aansluit op de duurzaamheidsdoelstellingen van de bank”, aldus Handelsbanken.