Zowel NN bank als de Volksbank hebben aangekondigd dat ze particulieren klanten gaan compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Onder andere ABN AMRO, Rabobank en ING gingen hen voor.
De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant had tussen 2010 en 2018. Waar de marktrentes die de bank zelf moest betalen daalden, gebeurden dit niet met de tarieven die de klant moest betalen. Onterecht, stelde het Kifid.
De Volksbank geeft aan dat het de aankomende tijd in overleg zal gaan met de Consumentenbond om de compensatieregeling uit te werken. “Klanten van SNS of RegioBank die in aanmerking komen voor compensatie, krijgen in het eerste kwartaal van 2022 meer informatie en hoeven op dit moment geen actie te ondernemen.” De Volksbank geeft aan €15 miljoen te reserveren voor de uitvoering van de compensatieregeling.
Kort na de bekendmaking van de Volksbank, volgde ook NN Bank met een bericht het compensatieproces te starten. “Na eigen onderzoek is gebleken dat de variabele rente van het doorlopend krediet niet in alle gevallen de ontwikkeling van de gemiddelde marktrente heeft gevolgd. Daarom gaat Nationale-Nederlanden Bank klanten compenseren die te veel rente hebben betaald.”
De aangekondigde compensatieregeling geldt ook voor klanten van rechtsvoorgangers van Nationale-Nederlanden, waaronder Delta Lloyd en OHRA Bank. De bank verwacht de details omtrent de compensatie in de tweede helft van 2022 bekend te kunnen maken.