Cashless stad levert Amsterdam jaarlijks €6,4 miljard op
Als niemand in Amsterdam meer gebruik zou maken van cash geld en alle betalingen digitaal laat verlopen, kan dat leiden tot een opbrengst van maar liefst €6,4 miljard. Dit komt naar voren in een onderzoek dat Visa heeft laten uitvoeren. De studie richt zich op de economische voordelen van digitale betalingen in grote steden wereldwijd.
In opdracht van creditcardmaatschappij en aanbieder van betalingsdiensten Visa heeft onderzoeksbureau Roubini ThoughtLab onderzoek gedaan naar potentiële economische voordelen van cashless betalen in grote steden. Het rapport getiteld ‘Cashless Cities: Realizing the Benefits of Digital Payments’ richt zich op 100 grote steden wereldwijd - waaronder dus Amsterdam - en onderzoekt de effecten van een realiseerbaar niveau van cashless betalingen. Daarbij kan gedacht worden aan contactloos betalen met pinpas, betalen met de smartphone of met wearables.
Drie hoofdgroepen
Een interessante vraag is wat wordt verstaan onder de term ‘realiseerbaar’. Het onderzoek definieert het niveau ‘realiseerbaar’ als het aantal digitale betalingen dat gedaan wordt door de top 10% van digitale betalers in een stad. Als alle mensen in de stad net zo digitaal actief zouden zijn als de top 10% is het realiseerbare niveau bereikt. Voor drie grote groepen is vastgesteld wat de effecten zouden zijn van het minder afhankelijk zijn van contant geld, namelijk consumenten, bedrijven en overheden.
- Consumenten: Meer cashless betalingen bespaart miljoenen uren die niet hoeven te worden besteed aan bank-, detailhandel- en doorvoertransacties. Bovendien zou het aantal misdrijven met contant geld afnemen. Toegespitst op Amsterdam komt het netto voordeel uit op €680 miljoen per jaar.
- Bedrijven: Ook voor bedrijven geldt dat er miljoenen uren bespaard worden die normaal besteed zouden worden aan het verwerken van inkomende en uitgaande betalingen. Daarnaast verwachten de onderzoekers dat het klantenbestand van online winkels en van in-store winkels toeneemt, wat voor een grotere omzet zorgt. Het geschatte voordeel komt uit op €3,1 miljard per jaar.
- Overheden: Waar consumenten en bedrijven vooral profiteren van minder transactietijden, halen overheden hun voordeel uit meer belastinginkomsten. Immers, waar meer uitgegeven wordt en waar meer omgezet wordt stijgen de belastinginkomsten. Er wordt ook bespaard op financiële administraties en strafrechtelijke procedures, want het aantal misdrijven neemt naar verwachting af. Geschat wordt dat Amsterdamse overheidsinstellingen kunnen rekenen op een voordeel van €2,8 miljard.
Aanzienlijk voordeel
Voor Visa is het rapport duidelijk. Ellen Richey, vicevoorzitter en chief risk officer bij Visa, legt uit: “Dit onderzoek toont aan dat consumenten, bedrijven en overheden een aanzienlijk voordeel zouden hebben als een stad streeft naar een groter draagvlak voor digitaal betalen. Samenlevingen die overstappen van betalingen in contanten naar digitale betalingen, zullen de voordelen ervaren van grotere economische groei, minder misdaad, meer werkgelegenheid, hogere lonen en hogere productiviteit onder werknemers.” Dat juist Visa dit onderzoek heeft laten uitvoeren mag geen grote verrassing zijn. Visa brengt al jaren innovatieve betaalmethoden op de markt en investeert in FinTech bedrijven voor het verder doorontwikkelingen van innovaties. Een ding hebben die innovaties in elk geval gemeen: met contant geld hebben ze weinig tot niets te maken.
Digitale toekomst
Het hoofd van ThoughtLab Lou Celi vult aan: “Dankzij digitale technologieën transformeert de manier waarop stadsbewoners winkelen, reizen en leven razendsnel. Denk bijvoorbeeld aan smartphones en wearables, maar ook aan kunstmatige intelligentie en zelfrijdende auto's. Volgens onze analyse kan een stad pas werkelijk de stap zetten naar een digitale toekomst als er sprake is van een solide basis voor elektronische betalingen.”
Aanbevelingen
In het rapport staan naast de geschatte economische voordelen ook diverse aanbevelingen aan beleidsmakers. Door meer en meer over te stappen en te investeren in digitale betaalmethoden kunnen zij hun steden efficiënter maken. Overheden kunnen bijvoorbeeld kennisprogramma’s opzetten om huiverige consumenten kennis te laten maken met de voordelen van cashless betalen. Maatregelen gericht op het uitbreiden van nieuwe betaaltechnologieën kunnen een drijfveer vormen voor innovatie. En steden kunnen ervoor zorgen dat er veilige, open betalingssystemen komen in alle transportnetwerken. Het aantal mogelijkheden is divers en zeer groot.