Van dynamiek naar investeren in de relatie - Franchisenemer bij De Hypotheker
Detacheerder in de bancaire sector Octas sprak met Bastiaan Pouw, franchisenemer bij De Hypotheker. In een persoonlijk interview gaat hij in op zijn ontwikkeling als hypotheekprofessional. Eerst op detacheerbasis, gevolgd door een periode als zzp’er en uiteindelijk als franchisenemer.
Zijn eerste opdracht was alweer 17 jaar geleden en inmiddels heeft Bastiaan behoorlijk wat stappen gemaakt in de financiële sector. Bastiaan: “Na Friesland Bank kreeg ik een meer inhoudelijke rol bij een lokale Rabobank. Hier heb ik een korte periode gewerkt en vervolgens ben ik overgestapt naar een andere detacheerder die mij een uitdagende opdracht aanbood als Accountmanager. Op deze opdracht ben ik ook mijn vrouw tegengekomen met wie ik inmiddels 2 kinderen heb.” Na zijn tijd als Accountmanager is Bastiaan aan de slag gegaan als ZZP’er. “Ik dacht de werkzaamheden en de opdrachten binnenhalen kan ik nu zelf. En het ondernemerschap en de vrijheid van het ZZP’er zijn, beviel mij goed”, aldus Bastiaan. Als Financieel Adviseur vervulde Bastiaan diverse opdrachten voor Rabobank, SNS en ABN AMRO.
De volgende stap
Toch was er ook een keerzijde aan het ZZP’erschap te noemen. “Elke keer moet je tijdig een nieuwe opdracht vinden voordat je andere opdracht alweer ten einde is. Daarnaast moet je aan de lopende band nieuwe mensen leren kennen en blijf je soms hetzelfde kunstje uitvoeren wat op enig moment minder uitdaging biedt. Juist in adviesfuncties is het soms lastig als ZZP’er, want op het moment dat je net enkele klanten kent, ga je alweer naar de volgende opdrachtgever.”
Juist door zijn afwisselende opdrachten als gedetacheerde en ZZP’er heeft Bastiaan veel gave ervaringen kunnen opdoen. “Zo kon ik bij ABN Amro deel uitmaken van het in de markt zetten van een innovatief product voor bouwbedrijven en mocht ik bij SNS meedenken over hoe SNS een grotere markt kon veroveren in gebieden waar ze nog weinig aanwezig waren.” Deze ervaringen kunnen gezien worden als een generale repetitie voor zijn huidige baan waar hij bijvoorbeeld ook zijn eigen markt moet vormen. Zijn ervaringen hebben hem vooral laten inzien wat hij eigenlijk het liefst wilde doen. Namelijk een eigen zaak starten.
De kracht van een goed gesprek
Bastiaan nam een kijkje bij verschillende aanbieders met een franchiseformule, waaronder bij De Hypotheker. “Bij De Hypotheker heb ik in eerste instantie een interim opdracht gedaan. Mijn opdracht bestond uit het coachen van een aantal Franchisenemers op advieskwaliteit. Dat was een leuke opdracht, want zo heb ik de organisatie goed leren kennen. Wat mij opviel waren het succes en de professionaliteit van De Hypotheker. Op een gegeven moment raakte ik in gesprek met een Franchisenemer die aangaf te willen stoppen en na een aantal goede gesprekken ben ik het traject ingegaan om Franchisenemer te worden bij De Hypotheker in Maarssen.” Na de nodige assessments, een grondige screening en het opstellen van businessplannen, mocht Bastiaan starten als Franchisenemer bij De Hypotheker en zij hij gedag tegen de dynamiek en het rondreizen als gedetacheerde en zelfstandige.
Grondig
De grondigheid waarmee De Hypotheker haar Franchise- nemers uitkiest, typeert de organisatie. Bastiaan: “Ook in de kwaliteit van het advies zie je diezelfde grondigheid terug. Zo heeft De Hypotheker een team dat door het hele land adviseurs coacht en dossiers controleert of het aan de gestelde eisen voldoet. Denk aan onderwerpen als arbeidsongeschiktheid, overlijdensrisico en fiscaliteiten. Dat ze dat grondig doen is een mooi ding” De Hypotheker biedt haar Franchisenemers waar nodig ondersteuning. Zo helpt de organisatie bijvoorbeeld ook door veel in te zetten op marketing, bijvoorbeeld via de klinkende zin ‘Jazeker, De Hypotheker!’.
Een eigen franchise
Bastiaan: “Het past mij als een jas om te puzzelen welke het beste bij de klant en zijn situatie past. Om met alle variabelen de optimale hypotheek te vinden.” Bastiaan heeft vijf medewerkers in dienst en het leidinggeven en deze nieuwe wijze van ondernemerschap bevalt hem goed. “Ik ben nooit leidinggevende geweest, dus het was wel een sprong in het diepe. Samen maken we de cultuur en raken we op elkaar ingespeeld, dat geeft voldoening. Vroeger zei ik altijd: ik wil geen manager worden maar directeur. Dat was vanuit de visie dat ik niet in opdracht vanuit een ander wilde sturen en leidinggeven, maar dat ik mijn eigen visie wilde toepassen. Ik ben nu eindverantwoordelijk en dat betekent dat ik het voor mijn eigen broodwinning en die van de medewerkers goed wil doen. Ik merk daardoor dat ik, voor mijn gevoel, wel automatisch de ‘juiste’ keuzes maak.“
Een belangrijke drijfveer voor een eigen franchise was het opbouwen van meer rust. “Zodat het bijvoorbeeld meer zin heeft om te investeren in relaties omdat ik hier over 5 jaar waarschijnlijk nog steeds zit”, aldus Bastiaan.
Vast versus dynamiek
De keuze detachering, ZZP of vaste dienst? Bastiaan: “Het is eigenlijk net als bij een hypotheek. De ene klant wordt gelukkig van 30 jaar de rente vastzetten en de andere klant wil een flexibele rente. Het is maar net wat er bij je past. Als je gaat voor vastigheid en stabiliteit en je vindt het spannend om in een nieuwe omgeving te beginnen, dan ben je misschien niet gemaakt voor detachering. Maar hou je van afwisseling en dynamiek en vind je het niet erg om af en toe iets meer reistijd te hebben, dan is detachering gaaf en leer je er veel van.” Of je als gedetacheerde professional harder kunt groeien dan iemand in vast dienst bij één werkgever is volgens Bastiaan afhankelijk van een aantal factoren. “Ik geloof er in dat als je je specialiseert, je de juiste opleidingen volgt en ambitieus genoeg bent om kansen te zien en te pakken, je snel stappen kunt maken. Dat ligt in grote mate aan jezelf en niet zozeer aan wie je werk- of opdrachtgever is.”
Ontwikkelingen en tips op hypotheekgebied
Het is met name voor starters de laatste jaren minder ingewikkeld geworden om een hypotheek af te sluiten. Zelfredzaamheid en online wordt steeds meer de standaard. Bastiaan: “Bij De Hypotheker kunnen starters zich online oriënteren, alle benodigde documenten uploaden in hun beveiligde ‘Mijn Hypotheker’ omgeving en dan een uitgebreid gesprek voeren met een Adviseur. Bij De Hypotheker hebben klanten altijd toegang tot verschillende geldverstrekkers en kunnen we de beste deal voor ze vinden. Door het voorwerk zelf te doen, kunnen klanten een behoorlijk bedrag besparen op hypotheekadvies.“ De rente is nog altijd laag, maar huizenprijzen in bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht zijn sky high. “Ik adviseer klanten ook wel eens om 30 km verderop te kijken naar een woning om meer huis te vinden binnen hun budget.. Daarnaast bekijk ik ook altijd of de af te sluiten hypotheek mee te nemen is naar een volgende woning. Dat kan bij de huidige lage rentestanden een mooi voordeel in de toekomst opleveren. En natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk mee te kijken met de klant wat voor nu, maar ook wat voor de toekomst de beste keuzes zijn”.
Onderscheidend vermogen
Hoe maakt Bastiaan het verschil als ondernemer? “Ik denk met name door onze toegankelijkheid, laagdrempeligheid en de betrokkenheid bij onze klanten. We hebben ruime openingstijden, zijn altijd bereikbaar via onder andere mail en maar ook via WhatsApp en we helpen de klant bijvoorbeeld ook met de notariskeuze, taxatie en het regelen van een bouwtechnische keuring. Wij ontzorgen. En dat vinden klanten echt belangrijk”.