De Volksbank introduceert eigen Tikkie voor drie dochters

04 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Sinds gisteren hebben klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS via de mobiel bankieren app de mogelijkheid om betaalverzoeken aan te maken. Via bijvoorbeeld mail, WhatsApp of sms kan men een dergelijk verzoek naar vrienden of bekenden doorsturen. De ontvanger kan dan direct via de eigen app de terugbetaling uitvoeren.

Waarschijnlijk zullen weinig mensen met heimwee terugdenken aan de tijd vóór het bestaan van Tikkie en soortgelijke diensten van andere banken. Doorgaans ging er namelijk aardig wat tijd zitten in het terugvragen van voorgeschoten bedragen. Omdat mensen het simpelweg vergaten of omdat ze het uitstelden met het idee dat het toch maar om een paar euro ging. Voor de ontvanger ging het echter vaak om meerdere keren die paar euro.

Betaalverzoek aanmaken nu mogelijk voor klanten ASN, RegioBank en SNS

Met de introductie van betaalverzoeken aanmaken en versturen volgen de Volksbank-dochters ASN Bank, RegioBank en SNS diverse collega-banken. Het meest bekende voorbeeld is ongetwijfeld Tikkie van ABN AMRO, dat al dateert van halverwege 2016. Inmiddels is Tikkie zodanig ingeburgerd dat het bijna synoniem is geworden voor betaalverzoek en ook regelmatig zonder hoofdletter geschreven wordt. Een merknaam die een soortnaam is geworden, zoals bijvoorbeeld aspirine of luxaflex.

Bunq pionier

Overigens is Tikkie niet de allereerste toepassing op het gebied van terugbetalen. Voor Tikkie lanceerde Bunq in 2015 al het Payment Request. ING volgde in 2016 ook met een betaalverzoek via de app en Rabobank een jaartje later. Van de bekendere consumentenbanken zijn Triodos en Knab voorlopig de enige die nog niet een soortgelijke functie in hun mobiel bankieren app hebben opgenomen.