ING komt met scanner voor klanten die mobiele app niet kunnen of willen gebruiken
Niet alle klanten van ING kunnen of willen de mobiel bankieren app van de bank gebruiken. Met het verdwijnen van de TAN-codes zocht ING naar een nieuwe manier om betalingen te bevestigen. ING wendt zich daarom tot het gebruik van een scanner.
Op het eerste gezicht lijkt het een beetje een beweging tegen de stroom in. Waar veel banken juist werken aan ontwikkelingen die het gebruik van een scanner overbodig maken, doet ING het omgekeerde. Vanzelfsprekend is de scanner ook niet bedoeld voor de meerderheid die gewoon mobiel bankiert, maar juist voor een specifieke groep die niet kan of wil betalen via de mobiel app.
Jarenlang kon deze groep klanten betalingen via de computer bevestigen door een TAN-code in te vullen. Die codes werden verzonden op papier of via sms. Enige tijd terug kondigde ING aan afscheid te gaan nemen van de TAN-code. Als uitleg gaf ING dat de codes vervangen zouden worden voor mobiel bevestigen, juist omdat daar tegenwoordig een groot deel van de bancaire activiteit van mensen plaatsvindt. Sinds begin dit jaar is ING bezig met het overzetten van mensen van TAN-code naar mobiel bevestigen. Dat aantal is inmiddels gestegen van 1,1 miljoen in januari naar 3,9 miljoen nu.
Kleurencode
De oranje bank beloofde met een alternatief te komen voor de mensen die bijvoorbeeld geen smartphone hebben, met name ouderen. Dat alternatief is een scanner geworden. Met het apparaat scannen consumenten een kleurcode op het computerscherm, waarna het een cijfercode genereert om de betaling te bevestigen. Dat komt in essentie sterk overeen met het systeem zoals Rabobank dat nu heeft met de Rabo Scanner. ING geeft aan dat klanten die nu nog werken met een papieren lijst met codes als eerste de nieuwe scanner kunnen aanvragen, ongeveer volgend voorjaar. Klanten die nu codes per sms ontvangen zijn daarna aan de beurt.