Robeco: Elektronische betalingen onstuitbaar
Portfoliomanagers nemen dagelijks beleggingsbesluiten. Cijfermatige analyses vormen hiervoor de basis. Daarnaast bezoeken zij conferenties en bedrijven om te spreken met bestuurders. Patrick Lemmens, Senior Portfolio Manager Financials bij Robeco, geeft een korte impressie van zijn bezoek aan de Emerging Payments conferentie in New York.
Anders kijken
Als belegger wordt het spannend als je een contraire positie inneemt: wanneer de hele markt één kant opgaat, maar je zelf juist elders investeringskansen ziet. Mijn reis naar New York is wel exemplarisch te noemen voor onze tegendraadse kijk op de bankensector. Want terwijl het gros van mijn ‘concullega´s’ afgelopen week afreisde naar Londen voor de conferentie van zakenbank Morgan Stanley, bezocht ik de Emerging Payments conferentie in New York.
Focus op traditionele bedrijven
Die Londense bijeenkomst van Morgan Stanley trekt zo’n beetje ieder jaar meer bezoekers. En kopstukken van grote financiële instellingen doen er krachtige uitspraken richting politici of komen met voorspellingen over de markt of over toezichtseisen. Interessant, maar het accent van die conferentie ligt daarmee vooral op de traditionele bedrijven en hoe zij zich aanpassen aan de veranderende wet- en regelgeving. Bovendien krijg ik haast van minuut tot minuut updates in mijn inbox over alles wat daar is gezegd.
Obstakels voor nieuwe betaalmethodes verdwijnen
Ik zoek het als portfolio manager in een andere hoek. De veel kleinschaligere conferentie in New York van zakenbank Barclays gaat over ‘emerging payments’. Daar discussiëren kleine innovatiebedrijven en ook grote IT- en creditcard bedrijven over hoe mensen in de toekomst geld betalen voor hun aankopen. Mijn belangrijkste ‘take away’: de trend voor mobiele betalingen – via telefoon en via de chip - is onstuitbaar. Alle obstakels worden langzaam maar zeker geslecht. Het is goed om discussies te kennen over bijvoorbeeld de omschakeling van systemen, de onwennigheid bij de consument en de weerstand van winkeliers in landen als de VS, maar dat laat onverlet dat de richting helder is: meer mobiele betalingen, die steeds makkelijker en veiliger gaan.
Amerikaanse markt moet nog omslag maken
Zo zette de CEO van Visa, Charlie Scharf, uiteen hoe de Amerikaanse markt de omslag maakt naar chipbetalingen en in welk tempo dat gaat. Opmerkelijk genoeg lopen de Amerikanen qua creditcardontwikkelingen nu achter bij Europa omdat in de VS consumenten nog een handtekening zetten en de strip op de creditcard wordt uitgelezen, die aanzienlijk fraudegevoeliger is dan de chip. Waar de VS ooit voorop liepen in de creditcardmarkt, slenteren ze nu wat achteraan. Maar omdat de Amerikaanse markt zo omvangrijk is, is de omschakeling van het handtekeningsysteem naar chipbetaling van wezenlijk belang voor de gezondheid en voortgang van het bedrijf. De afspraken die Visa en MasterCard maken met het bedrijfsleven en de overheid voor de gebruiksstandaarden van creditcards, zijn sowieso bepalend voor de groei van de kredietmarkt, in de VS en daarbuiten. Deze bedrijven maken de spelregels, en die moet je als belegger goed kennen om op in te kunnen spelen.