Rabobank motiveert kinderen gezonder te eten via nieuw kanaal op YouTube
Met het Youtube-kanaal Opscheppers richt Rabobank zich op het eetgedrag van kinderen. Verschillende influencers gaan in Opscheppers op pad om kinderen uitleg te geven over groente en fruit. Met de serie wil Rabobank aandacht genereren voor een toekomstbestendige voedselvoorziening.
Wie aan kinderen vraagt wat ze het liefst eten, krijgt vermoedelijk veelal dezelfde antwoorden. Dat zijn de drie p’s, namelijk pizza, patat en pannenkoeken. Lekker en begrijpelijk, maar natuurlijk niet altijd even gezond. En ook niet altijd even efficiënt, in termen van belasting voor de aarde. Om in 2050 het toegenomen aantal mensen op aarde te kunnen blijven voeden wordt verandering van eetpatronen nodig geacht. Rabobank richt zich in een nieuwe campagne daarom specifiek op het creëren van bewustzijn onder kinderen.
Rabobank gaf opdracht voor de ontwikkeling van een nieuw kanaal, genaamd Opscheppers. Om kinderen te bereiken hoef je tegenwoordig niet meer op televisie of radio te zijn, maar des te meer op YouTube. YouTube heeft gezorgd voor een nieuwe generatie bekende Nederlanders, vooral onder kinderen. Zij worden ‘influencers’ genoemd. Één van hen is Kalvijn, bij de burgerlijke stand beter bekend als Kelvin Boerma. Kalvijn: “We vinden het belangrijk dat we niet zomaar leuke video’s maken, maar op een inspirerende manier jongeren bewuster maken. Ik kom zelf van de boerderij en ben opgevoed met ‘eet gevarieerd’ en ‘eten wat de pot schaft. Dat vind ik heel normaal. Met Opscheppers wil ik onder andere duidelijk maken dat er meer is dan koek, snoep en cola en laten zien waar ons voedsel vandaan komt.
Kennis over voedsel
Naast laten zien dat er meer is dan alleen koek, snoep en chocola draagt Opscheppers ook bij aan meer kennis over voedsel op zich. “Sommige mensen weten bijvoorbeeld niet dat melk van de koe komt! Mijn ervaring is dat als je weet waar je voedsel vandaan komt of hoeveel tijd ervoor nodig is om het te laten groeien je er automatisch anders mee om gaat”, aldus Kalvijn.
Rabobank profileert zich als food & agri bank en investeert mede daarom in diverse campagnes rond voedsel en de toekomst daarvan. Opscheppers is een onderdeel van de eerder in gang gezette campagne Food Forward. “Als leidende Food & Agri-bank willen we hieraan een bijdrage leveren en samen met onze klanten werken aan oplossingen voor de toekomst”, vertelt Carin van Huët, directeur Food & Agri bij Rabobank. “Bewustwording is daarin een belangrijke eerste stap. En daarmee kan je niet vroeg genoeg beginnen. In samenwerking met Cinemates, het mediabedrijf van YouTuber Kalvijn, hebben we daarom Opscheppers laten ontwikkelen. Een leuk en spannend YouTube-kanaal voor 8 tot 13-jarigen over gezonde voeding.”