ABN AMRO reserveert €90 miljoen extra voor compensatieregeling

13 januari 2022 Banken.nl

ABN AMRO heeft bekendgemaakt dat het zijn compensatieregeling – voor klanten die in het verleden te veel rente hebben betaald over hun doorlopend consumptief krediet – heeft verbreed. Eerste instantie zou de regeling alleen gelden voor klanten die vanaf 2008 te veel rente hebben betaald, dat wordt nu uitgebreid voor te veel betaalde rente vanaf 2001.

Met de aanpassingen compenseert de bank enkele duizenden klanten extra. Om dit te kunnen bekostigen heeft ABN AMRO €90 miljoen opzijgezet, bovenop het bedrag van €250 miljoen dat al eerder voor de regeling gereserveerd was. De aanvulling wordt in het bedrijfsresultaat van het vierde kwartaal van 2021 doorberekend.

“We komen tot nieuwe en betere inzichten tijdens het uitwerken van de regeling”, stelt Maarten Burgers van ABN AMRO in het NOS Radio 1 Journaal. “We hebben onder meer data gevonden waardoor we klanten van voor 2008 beter kunnen bedienen en sneller kunnen helpen. Dat vinden we vanuit klantbelang een belangrijke reden om verder terug te gaan dan 2008.”

ABN AMRO reserveert €90 miljoen extra voor compensatieregeling

De bank laat tot slot weten dat benadeelde klanten proactief een compensatie wordt aangeboden. Mocht ABN AMRO niet meer over de benodigde informatie beschikken, dan roept het klanten op om hun eigen informatie (van voor 2008) te melden.

Het conflict

De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant tussen 2010 en 2018 had. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant zelf moest betalen.

Het Kifid stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN ARMO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het klachteninstituut hier niet in mee. Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl