ABN AMRO maakt fractioneel beleggen voor zakelijke klanten mogelijk
Zakelijke klanten van ABN AMRO kunnen sinds kort gebruik maken van een nieuwe infrastructuur van de bank, waarmee zij hun eindklanten fractioneel kunnen laten beleggen. Fractioneel beleggen houdt in dat klanten niet meer hoeven te beleggen in volledige aandelen, maar er juist voor kunnen kiezen om een deel van een aandeel aan te schaffen.
Mobiele broker BUX – een klant van ABN AMRO Clearing – is de eerste klant die gebruikt maakt van de nieuwe infrastructuur. Particuliere BUX-beleggers kunnen sindsdien bijvoorbeeld voor €10 een deel van een Tesla-aandeel kopen. Volgens ABN AMRO zijn er in de eerste negen dagen meer dan tienduizend fractionele beleggingen gedaan door de klanten van BUX. Fractioneel beleggen stelt beleggers met een kleine portemonnee in staat om hun beleggingen zo veel mogelijk te spreiden.
Fractioneel beleggen is al langer een begrip in de Verenigde Staten. Europese brokers maken echter geen gebruik van de al bestaande Amerikaanse infrastructuren, vanwege bijkomende complicaties op “juridisch en toezicht vlak”. Om deze reden is ABN AMRO Clearing anderhalf jaar geleden gestart om zelf een infrastructuur te ontwikkelen en dit in Europa (sinds januari) aan te bieden.
Beleggers op maat bedienen
Klanten van een broker zoals BUX kunnen al langer hun beleggingen doen vanaf een bankrekening bij ABN AMRO Clearing (Banking as a Service). Vanaf die rekening kunnen nu dus ook zowel volledige als deelaandelen worden gekocht en verkocht.
De bank legt uit dat er middels een “innovatief administratiesysteem” – ingebouwd in de cloud – exact kan worden bijgehouden welke deelaankopen door een belegger zijn gedaan, zonder dat ABN AMRO per fonds meer dan één volledig aandeel extra hoeft aan te kopen.
Volgens Rutger Schellens, CEO van ABN AMRO Clearing, ontstaan er met behulp van slimme en betrouwbare technologie steeds meer mogelijkheden om beleggers op maat te bedienen. “We zijn actief in de zakelijke markt en ontwikkelen diensten voor retail brokers zoals BUX. Met dit soort innovaties kunnen we klanten aan ons binden en onze impact en inkomsten verder vergroten.”