Toename vraag naar KYC-technologie zorgt voor recordgroei Fourthline
Fourthline heeft over 2021 een omzetgroei van 170% gerealiseerd. De KYC-fintech verklaart zijn succes aan de hand van een “forse toename in de vraag naar end to end KYC-oplossingen van het hoogste niveau bij gevestigde financiële instellingen”. Fourthline legt bij de presentatie van de jaarcijfers uit dat de behoefte aan geavanceerde technologie en experts om online fraude aan te pakken en financiële criminelen buiten de deur te houden, groter is dan ooit .
Met de toevoeging van Nationale-Nederlanden aan zijn clientèle, zet de fintech zijn groei onverminderd door. Bij de samenwerking is afgesproken dat Fourthline de ID-verificatie van alle nieuwe klanten – voor spaar- en belegproducten – van Nationale-Nederlanden voor zijn rekening neemt.
Volgens Krik Gunning, mede-oprichter en CEO van Fourthline, onderstreept de groei van 2021 het belang van zijn missie om te bouwen aan een veiliger financieel ecosysteem. “We kijken ernaar uit in 2022 een nog grotere impact te maken door te groeien met bestaande en nieuwe klanten, innovatieve producten te lanceren en onze internationale partnerships uit te breiden.”
Nieuwe technologieën
Uit data van de fintech blijkt inderdaad dat KYC-software steeds harder nodig is. Zo was er afgelopen jaar een toename van 18% in het aantal pogingen tot identiteitsfraude met geavanceerde technieken zoals het gebruik van deep fakes en siliconen maskers. Fourthline ziet het overnemen van een account door middel van social engineering als de meest voorkomende vorm van identiteitsfraude en verwacht dat deze vorm van oplichting in 2022 nog populairder wordt.
“Hiermee wordt het belang van doorlopende KYC-checks op hoog niveau – die verder gaan dan een eerste check bij de aanmelding – steeds groter.” De fintech stelt daarom dan ook nieuwe technologie te ontwikkelen die real-time alerts afgeeft wanneer er veranderingen worden gespot in de risicostatus van een klant. Op deze manier kunnen geldezels die zich eerste instantie als legitieme klant hebben aangemeld, tijdig opgespoord worden als ze op een later moment (al dan niet gedwongen) transacties doen.
Cryptocriminelen in opkomst
Fourthline stelt tot slot dat de KYC-risico’s voor cryptobedrijven ook steeds relevanter worden. Omdat de cryptomarkt steeds populairder wordt, weten cybercriminelen deze markt steeds beter te vinden. Hierdoor groeit de druk vanuit toezichthouders om de risico’s nauwlettend in de gaten te houden.
Momenteel is Fourthline al actief op de ‘KYC-cryptomarkt’. Zo bedient de fintech onder andere Xapo (een aanbieder van bitcoin-portemonnees) met op maat gemaakte technologie om deze risico’s op een “zo laagdrempelig mogelijke manier te beperken”. De fintech verwacht aankomend jaar flink te kunnen groeien in deze sector.