Mastercard: ‘Meer non-binaire personen dan ooit gedacht’

19 juli 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

Genderacceptatie wint aan terrein. Desondanks heeft 74% van de non-binaire personen te kampen gehad met fysiek of verbaal geweld. Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard. Sinds de lancering van True Name in de Verenigde Staten in 2019 (en Nederland in 2021) gaat het betaaltechnologiebedrijf actief de strijd aan tegen misrepresentatie, bijvoorbeeld door kaarthouders in staat te stellen hun gekozen naam op hun betaalpas te gebruiken.

Hoewel 5.3% van Generatie Z (respondenten van 18 tot 34 jaar oud) en 2,8% van de gehele bevolking zichzelf identificeert als non-binair, is er volgens Mastercard nog weinig data beschikbaar over deze gemeenschap. Het onderzoek van s ’werelds eerste fintech was gericht op ervaringen van non-binaire personen en de perceptie van de maatschappij ten opzichte van deze gemeenschap in zestien landen in Europa en Noord-Amerika. In totaal deden 15.935 mensen mee aan het onderzoek, waarvan 452 zich als non-binair identificeren.

Het onderzoek toont aan dat genderacceptatie langzaamaan terrein wint: bijna de helft (49%) van de respondenten geeft aan het te begrijpen als mensen zich niet als man of vrouw identificeren. Mastercard waarschuwt echter dat we er nog niet zijn: 74% van de non-binaire personen geeft aan wel eens gepest, gediscrimineerd of verbaal mishandeld te worden.

Meer non-binaire personen dan ooit gedacht

Daarnaast geven non-binaire personen aan zich onveilig te voelen in verscheidene situaties, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan (63%) of tijdens het winkelen (59%). Meer dan de helft (51%) van de non-binaire mensen voelt zich zelfs onveilig in hun eigen huis. Ook geeft bijna de helft van de non-binaire personen (44%) aan depressieve gedachten te hebben.

Nederland koploper

Erkenning van de verschillende genderidentiteiten speelt ook een belangrijke rol in de bedrijfswereld. 57% van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden dat bedrijven en organisaties hen aanspreken op een manier die bij hun identiteit past. Overigens geeft tweederde van hen aan het geen probleem te vinden als een bedrijf hen op een genderneutrale manier aanspreekt. In Nederland werkt 30% van de mensen het liefst voor een bedrijf waar non-binaire personen geaccepteerd worden.

Hoewel de acceptatie van non-binaire personen over het algemeen lijkt toe te nemen, is er een duidelijke tweedeling te zien tussen de zestien landen. Met name Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, België, Oostenrijk, Zweden en Portugal ondersteunen non-binaire mensen consequent in hun antwoorden.

Tsjechië, Israël en Slowakije tonen echter consequent de laagste acceptatie van non-binaire mensen. Zo stelt 29% van de Slowaken er begrip voor te hebben als mensen zich niet als vrouw of man willen identificeren, tegenover 60% van de Nederlanders. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, de VS en Canada laten uiteenlopende antwoorden zien op stellingen over non-binaire personen.

Meer dan ‘man’ en ‘vrouw’

Volgens Jan-Willem van der Schoot is er nog een lange weg te gaan op het gebied van acceptatie. De Country Manager van Mastercard Nederland wijst op het feit dat non-binaire personen zich onveilig voelen tijdens het winkelen en uitgaan. "Als bondgenoot van de LGBTQIA+-gemeenschap hebben we de kans om echte verandering teweeg te brengen die helpt bij het aanpakken van problemen, specifiek voor de non-binaire gemeenschap. True Name is een veelbelovende eerste stap om mensen in staat te stellen hun ware naam veilig, eenvoudig en met trots te gebruiken. Nu roepen we de industrie op om deze normen voor iedereen toe te passen."

“Dit onderzoek onderstreept dat er nog veel werk is te verzetten voor de emancipatie van non-binaire mensen”, voegt Marie Ricardo (directeur van COC Nederland) toe. “Er is meer dan ‘man’ en ‘vrouw’ en alle stereotype beelden die daarmee samenhangen. Het is belangrijk om daar bij stil te staan op deze Internationale Dag voor Non-binaire Mensen. Laten we samen werken aan een inclusieve maatschappij waarin plaats is voor iedereen.”