ABN AMRO: ’Schaamte belangrijk taboe in wereld van online oplichting’
Slachtoffers van phishing of bankhelpdeskfraude deinzen er sneller voor terug om hun verhaal te delen dan slachtoffers van traditionelere vormen van criminaliteit. Meer dan de helft van de mensen zou zich schamen als zij slachtoffer zouden worden van online fraude, tegenover slechts een kwart van de slachtoffers van zakkenrollers of inbrekers. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 1.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat vier op de tien mensen hun verhaal eerder zouden delen als ze slachtoffer zijn van traditionele criminaliteit, dan van online fraude. Om online fraude te voorkomen, doet men er volgens ABN AMRO juist goed aan om verhalen zo veel mogelijk te delen. De bank hoopt middels de campagne ‘Fraudeverhalen’ online oplichting uit de taboesfeer te halen.
De bank beargumenteert dat digitale criminaliteit steeds vaker voorkomt. Het afgelopen jaar zouden 2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer zijn geweest van online criminaliteit en fraude. De financiële schade gerelateerd aan bankhelpdeskfraude alleen al, zou volgens de Nederlandse Vereniging van Banken neerkomen op €47,7 miljoen.
“Criminelen bedenken bovendien regelmatig nieuwe manieren om slachtoffers te slim af te zijn. Het is belangrijk dat mensen open zijn over wat hen is overkomen, zodat anderen fraude(pogingen) daardoor beter leren herkennen.”
Taboe onder jongeren
Uit het onderzoek blijkt dat 40% van de respondenten vindt dat er een taboe rust op het vertellen dat je slachtoffer bent van online oplichting. Hoewel iets meer dan driekwart (79%) van mening is dat je het niet voor jezelf moet houden wanneer je slachtoffer bent, blijkt toch dat mensen hier minder open over zijn in vergelijking met niet-digitale criminaliteit.
41% van de respondenten zou het met minder mensen delen wanneer zij slachtoffer zijn van online oplichting, dan wanneer zij slachtoffer zijn van zakkenrollen of woninginbraak. Gemiddeld 16% zou zelfs volledig zwijgen als zij online worden opgelicht.
ABN AMRO concludeert dat gevoelens van schaamte vaker gepaard gaan met online oplichting dan met traditionelere vormen van criminaliteit. De bank noemt het opvallend dat dergelijke gevoelens een grotere rol spelen bij jongeren dan bij 50-plussers. Onder de respondenten van 18 tot en met 34 jaar zou bijna tweederde (gemiddeld 62%) zich schamen wanneer ze het slachtoffer worden van online oplichting, ten opzichte van gemiddeld de helft van de vijftigplussers.
Fraudeverhalen
Met de campagne ‘Fraudeverhalen’ wil ABN AMRO fraudeslachtoffers een gezicht geven en benadrukken dat iedereen in de val kan lopen van online oplichters, ongeacht de leeftijd. De bank vroeg slachtoffers van verschillende fraudevormen hun waargebeurde verhaal te vertellen. Zo hoopt ABN AMRO anderen te stimuleren hun verhaal ook te delen.
“Om online oplichting te voorkomen, is het belangrijk dat mensen de geraffineerde werkwijze van oplichters leren herkennen zodat in de toekomst minder mensen slachtoffer worden van fraude.”