Nederland koploper in contactloos betalen in openbaar vervoer

13 juni 2023 Banken.nl 2 min. leestijd

Goed nieuws voor ov-reizigers: het opladen van de OV-chipkaart en daardoor de trein, bus of metro missen behoort tot het verleden. Nederland heeft namelijk de implementatie van in- en uitchecken met de (mobiele) betaalpas of creditcard in het hele land voltooid. Bij alle vervoerders door het land wordt het zogeheten OVpay geaccepteerd, waardoor reizigers – mits zij over saldo beschikken – snel door kunnen lopen bij de toegangspoortjes.

Hoewel dergelijke open-loop-betaaloplossingen voor het openbaar vervoer al langer worden geaccepteerd in grootstedelijke gebieden over de hele wereld zoals Londen, New York, Sydney en Milaan, zijn deze nog nooit op zo’n grote schaal in een heel land geïntroduceerd.

Naast de mogelijkheid om te betalen met een debet- en creditcard, kunnen reizigers ook met OVpay betalen met een smartphone of smartwatch waarop de kaart wordt geüpload.  Al met al zorgt de techniek ervoor dat kaartjes of OV-passen niet meer nodig zijn (met uitzondering van abonnementen). OVpay zou de efficiëntie binnen het openbaar vervoer verhogen en het zou de congestie helpen te verminderen.

Nederland koploper in contactloos betalen in openbaar vervoer

Teamprestatie

Een prestatie die zonder Mastercard niet mogelijk was geweest. Het betaaltechnologiebedrijf zorgde er (samen met de openbaarvervoerbedrijven en Translink) voor dat de noodzakelijke software-updates en componenten werden geïnstalleerd om de innovaties van OVpay in heel Nederland te implementeren.

“We zijn meer dan trots dat we Nederland hebben ondersteund om als eerste land ter wereld het inchecken met een pinpas en creditcard in het openbaar vervoer landelijk beschikbaar te maken”, legt Mastercard-Country Manager Jan-Willem van der Schoot uit. “Met deze implementatie maken we het openbaar vervoer toegankelijker voor een breder publiek.”

Van der Schoot stipt aan dat veel mensen tegen drempels aanliepen als ze met het ov wilden reizen. “Vanaf nu hoef je niet meer apart kaartjes te kopen of je trein te missen omdat het saldo op je OV-kaart te laag is.”

“Dit is een geweldige teamprestatie geweest. Zoveel mensen hebben er de afgelopen jaren hard aan gewerkt. Het is heel mooi om te zien hoe onze inspanningen en die van onze partners dit mogelijk hebben gemaakt”, aldus Van der Schoot.