Miljardenclaim tegen ABN AMRO vanwege te veel betaalde rente
Stichting Massaschade & Consument is een collectieve rechtszaak gestart tegen ABN AMRO. De bank zou over een periode van vijftien jaar miljarden euro’s te veel aan rente hebben geïncasseerd bij mkb’ers met een doorlopend krediet.
De stichting beschuldigt ABN AMRO van het eenzijdig vastzetten van de kredietrente op een “torenhoog percentage”, waardoor de bank zijn kleinere mkb-klanten na de kredietcrisis verder in de problemen bracht. De stichting wil nu dat de bank hen – net zoals de compensatieregeling voor klanten met een doorlopend consumptief krediet – compenseert voor de te veel betaalde rente.
Uit berekeningen van de stichting zou blijken dat ABN AMRO mkb’ers met doorlopende kredieten tussen 2008 en 2024 veel meer rente in rekening bracht, dan het had mogen doen als de gebruikelijke marktrente was gevolgd. De stichting stipt aan dat de rente die de bank zelf op de markt moest betalen en de rente die mkb’ers aan de bank betaalden, steeds groter werd.
De stichting is dan ook van mening dat de bank hierdoor onterecht een “buitensporig” bedrag incasseerde dat oploopt tot enkele miljarden. De stichting eist nu namens 200.000 ondernemers volledige terugbetaling van de te veel betaalde rente aan ABN AMRO.
“Door de rente kunstmatig hoog te houden heeft ABN AMRO zich jarenlang verrijkt over de rug van zijn klanten”, stelt Lucia Melcherts (voorzitter van Stichting Massaschade & Consument). “De ondernemers die wij spraken gingen er logischerwijs van uit dat de bank rekende met eerlijke en correcte rentetarieven.”
“Een gemiddelde schilder, cateraar of zzp’er heeft geen tijd of geld voor dure adviseurs die controleren of een wel eerlijke voorwaarden hanteert”, vervolgt Melcherts. “Ze moeten kunnen vertrouwen op hun bank. In plaats daarvan heeft ABN AMRO mkb’ers jarenlang als pinautomaat gebruikt, getuige de talloze momenten waarop het heeft nagelaten zijn rentetarief te verlagen.”
Reactie ABN AMRO
In een reactie noemt ABN AMRO de verwijten van de stichting ongegrond. De stichting zou zich beroepen op uitspraken van het Kifid, maar die gelden volgens de bank niet voor zakelijke mkb-klanten. ABN AMRO laat dan ook weten zich niet te herkennen in het door de stichting genoemde bedrag van miljarden euro’s aan te veel betaalde rente.