Rabobank voortaan door het leven als ‘Onze bank’

05 september 2024 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Rabobank treedt voortaan naar buiten als ‘Onze bank’. De nieuwe tagline staat centraal in een nieuwe merkcampagne waarin ‘Onze Bank’ nog sterker wil inspelen op zijn coöperatieve mentaliteit.

De nieuwe campagne is de eerste in de nieuwe look en feel die Rabobank voor toekomstige campagnes zal gebruiken. ‘Onze bank’ stelt in zijn nieuwe campagnes te laten zien hoe zij door te luisteren en samen te werken een verschil maakt voor klanten, leden en de samenleving.

“Onze vernieuwde campagnes spelen in op wat ons al meer dan 125 jaar uniek maakt: onze coöperatieve mentaliteit”, legt Chris Kersbergen (Global Head of Brand bij Rabobank) uit. “We zijn de enige bank in Nederland met leden in plaats van aandeelhouders.”

“Onze leden, die allemaal ook klant zijn, vertellen ons wat er in hun wereld speelt”, vervolgt kersbergen. “Bijvoorbeeld in onze ledenraden, maar ook via acties zoals Rabo ClubSupport. Zo praten onze leden mee over waar wij onze tijd, kennis en geld in steken. Dit zetten we ook om in daden.”

Zo wijst Kersbergen naar een vijftal coöperatieve initiatieven, ter waarde van €400 miljoen, die Rabobank heeft gelanceerd om zijn klanten en leden te helpen verduurzamen. “Ook dragen wij via de Rabo Sportactie €125 bij aan de sportcontributie van jonge klanten. Dat maakt Rabobank niet zomaar een financiële instelling, maar een bank die een beetje van ons allemaal is.”

Voorstelrondje

De eerste campagne met de nieuwe identiteit zet de leden van Rabobank in het zonnetje.

“In deze introductiecampagne stellen we onze leden voor aan Nederland  en vertellen wij hoe zij van Rabobank onze bank maken”, stelt Kersbergen. “Veel van de figuranten in de commercial zijn echte leden van Rabobank. Deze campagne is dus echt een coproductie met onze leden”.

Na de debuutcampagne van het nieuwe jasje volgt er een reeks van marketingcampagnes over specifieke initiatieven, diensten en producten van Rabobank.

“Belangrijk voor onze marketingcampagnes is dat het nieuwe campagneformat ons in staat stelt om op een meer onderscheidende manier onze producten en diensten te activeren”, vult Dorkas Koenen (Directeur Marketing bij Rabobank) zijn collega aan.

Koenen benadrukt dat Rabobank wil laten zien dat het de actuele behoefte van onder andere startende ZZP’ers, doorstromers op de woningmarkt en mkb’ers ziet en begrijpt.

“En dat we voor hen een passend aanbod hebben. Zo zijn wij dus ook ‘Onze bank’ voor onze klanten. In het nieuwe campagneformat is er ook meer synergie tussen merk- en propositiecampagnes, wat moet resulteren in meer impact in de hele funnel.”

Rabo Next

Om de daad bij het woord te voegen wordt de merkcampagne ondersteund door verschillende online en offline activaties waarin mensen wordt gevraagd om te delen wat hen bezighoudt.

Zo heeft de bank onder meer Rabo Next gelanceerd: een panel, beginnend op TikTok, waarin acht creators¸ waaronder Jons Hogestijn en Lieke Nunsterling, met hun volgers in gesprek gaan over wat hen op financieel vlak bezighoudt en hen vragen wat zij graag van hun bank zouden zien.

Rabobank stelt dat het zijn ambitie is om deze ideeën mee te nemen in nieuwe proposities en initiatieven.