BNP Paribas sluit deal met Twitter, LinkedIn, FB en Google

30 juli 2015 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

BNP Paribas heeft een samenwerking afgesloten met social media organisaties LinkedIn, Facebook, Twitter en Google. Het partnership moet ervoor zorgen dat de bank zijn digitale footprint wereldwijd verder kan ontwikkelen en zorgt verder dat de klantrelatie wordt verbeterd. Vier Executive Committee leden van de bank hebben zich aan het initiatief verbonden.

Mobiel bankieren neemt anno 2015 een enorme vlucht. Wereldwijd en in Nederland zijn banken – om ook in de toekomst concurrerend te kunnen zijn – druk bezig om hun dienstverlening op het gebied van mobiel bankieren en aanverwante digitale dienstverlening uit te breiden. Zo ook BNP Paribas, dat flink inzet op het uitbreiden van zijn digitale footprint.

Social Media Partnership
Onlangs heeft de bank een grootschalige strategische stap gezet op het vlak van social media en sloot de bank een partnership met Facebook, Google, LinkedIn en Twitter. Wereldwijd stelt BNP Paribas zich daarmee open voor nieuwe samenwerkings- en innovatiemogelijkheden op het gebied van communicatie, marketing en klantenrelaties. Vier leden van BNP Paribas’ Executive Committee hebben zich verbonden aan het partnership en zullen verantwoordelijk zijn voor de wereldwijde strategische aansturing.
 

BNP Paribas - Social Media

 

500 miljoen digitale interacties
"BNP Paribas heeft met zijn klanten meer dan 500 miljoen digitale interacties per jaar, waardoor het een toonaangevende digitale speler is. De wereldwijde partnerships die we met elk van deze vier mondiale digitale leiders – Facebook, Google, LinkedIn en Twitter – hebben gesloten, zullen ons helpen om onze relatie met onze klanten en potentiële klanten te versterken op deze platforms. Ze zullen ook onze innovatiecapaciteit stimuleren zodat we diensten kunnen aanbieden die steeds beter inspelen op de behoeften van onze klanten", legt Jean-Laurent Bonnafé uit, Chief Executive Officer van BNP Paribas.

Mobiele toestellen hebben volgens BNP Paribas het relatiemodel radicaal veranderd doordat ze de belangrijkste tools zijn geworden waarmee bankklanten hun adviseur contacteren of hun rekeningen beheren. Daarom is de verbetering van de digitale bankierervaring voor de klanten een prioritaire ontwikkelingspijler voor de bank. BNP Paribas wil klanten zowel keuze als gebruiksgemak garanderen door gebruik te maken van onder meer de nieuwe interactievormen die de sociaalnetwerksites bieden, nieuwe mobiele diensten en vereenvoudigde processen.

Deze partnerships, die de samenwerking tussen de bank en de vier digitale giganten versterken, dragen actief bij tot het bereiken van die doelstelling, aldus BNP Paribas. De samenwerking berust op een globale governance die wordt uitgestippeld op basis van een gezamenlijke roadmap. Regelmatige ontmoetingen tussen de initiatiefsponsors van de vier digitale bedrijven en die van de bank moeten ervoor zorgen dat de partnerships vlot lopen. Deze allianties zullen de digitale transformatie van de bank versnellen en het mogelijk maken om samen nieuwe businessmogelijkheden te onderzoeken en aan te sturen.

Open innovatie
De social media partnerships maken deel uit van het ecosysteem voor open innovatie van BNP Paribas, waarvan de visie erin bestaat te steunen op een partnershipstrategie met alle spelers uit de digitale wereld, of het nu de giganten van de sector, FinTech-ontwikkelaars, of start-ups zijn. De ondertekende samenwerkingsovereenkomsten betekenen volgens de bank een belangrijke stap voor de versnelling van de digitale transformatie van BNP Paribas, hoewel de wordt benadrukt dat er sinds 2012 al zogeheten ‘start-up houses’ bestaan. Ook lanceerde de bank in juni de eerste internationale Hackathon in vijf landen tegelijk.

Technologie staat centraal in het Ontwikkelingsplan van de groep en bevestigt de overtuiging dat de digitale transformatie van structureel belang zal zijn voor de toekomst van de bank. Dat heeft geleid tot versnelde investeringen in dit domein, en vooral in een radicale verandering van de klantenrelaties. Volgens BNP Paribas is de grootste uitdaging klanten een digitale bankierervaring met alle keuze en flexibiliteit van dien te bieden en hun tegelijkertijd de veiligheid van hun transacties en gegevens te garanderen.