ING meest digitaal dominant in bankensector
ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon hebben een Digital Dominance award in de wacht gesleept en zijn daarmee digitaal het meest dominant aanwezig in hun eigen sector. Toch moeten deze bedrijven op Nederlandse bodem uiteindelijk hun absolute meerdere erkennen in het Zweedse H&M. De Scandinavische gigant blijkt competitief uitermate sterk in verschillende digitale kanalen, waaronder website, sociale kanalen, online video, SEO (zoekmachine optimalisatie) en apps.
De Digital Dominance Award is een initiatief van Dicitas Consulting, die deze vakprijs in het leven heeft geroepen om digitale dominantie te belonen. Dicitas Consulting is een adviesbureau dat ondernemingen helpt bij het realiseren van significante verbeteringen van bedrijfsprestaties door de implementatie van nieuwe, digitale business modellen. Door digitale innovaties te combineren met het verbeteren van de benodigde competenties van ondernemingen, kunnen hun ondernemingen het verschil in de markt maken en een meerwaarde creëren voor hun klanten, hun netwerkpartners en hun medewerkers.
“Er gaapt een kloof tussen wat klanten verwachten en ervaren van een merk in de huidige digitaliserende wereld”, zegt Martin Hermsen, partner bij Dicitas Consulting en verantwoordelijk voor de Customer & Channel praktijk. “Het dichten van deze zogeheten digitale prestatiekloof is voor veel bedrijven een serieuze uitdaging. Hierbij is allereerst belangrijk te weten hoe goed bedrijven digitaal presteren.”
Nederland en Azië
Hermsen stelt dat Dicitas Consulting deze prestaties voor het eerst goed inzichtelijk heeft gemaakt. Een omvangrijk onderzoeksteam in Nederland en Azië scande hiervoor langdurig de zichtbaarheid van tientallen prominente bedrijven op Nederlandse bodem in verschillende markten als food retail, overige retail, verzekeringen, banking, nutsbedrijven, telecommunicatie en FMCG. Het onderzoeksteam deed dit eveneens voor de Belgische markt, Azië en Australië.
Scores
Retail is de best presterende sector in het onderzoek. Alle retailers in het onderzoek scoren boven het landelijke gemiddelde met H&M aan kop. Daarnaast scoort de Retail industrie als beste in de categorie social, met een flinke voorsprong op de laagst scorende sector: verzekeraars. Retailers zijn dit jaar dan ook maatgevend in het onderzoek. Ze worden op de voet gevolgd door telecom providers en banken. Waar overigens nog winst te behalen valt voor retailers, is de categorie apps. ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon prijken binnen hun eigen bedrijfstak bovenaan de digitale ranglijst.