De vier grote Nederlandse banken hebben de eerste twee maanden van het jaar te maken gehad met een toenemend aantal internetstoringen. Deze banken hadden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ruim vier keer zo veel internetstoringen. Dat meldt de website allestoringen.nl, die problemen met internetbankieren bijhoudt.
Alle banken zien aantal storingen stijgen
In totaal werden bij de registratiewebsite 57 storingen gemeld. Dat is bijna één per dag. ING had met 21 storingen de meeste problemen met internetbankieren. Dat zijn bijna vier keer zo veel als in de eerste twee maanden van vorig jaar. Rabobank kende 20 storingen, ruim drie keer zo veel. ABN AMRO deed het verleden jaar nog het beste, met geen enkele storing. Dit jaar kampte de genationaliseerde bank met 15 storingen in nog geen zestig dagen tijd. De website van SNS Bank lag er in januari en februari 5 keer uit, tegen 2 keer in de twee eerste maanden van het afgelopen jaar.
Wereldkampioen bankstoringen
“Nergens ter wereld veroorzaken bankstoringen zo veel overlast als in Nederland”, zo stelt medeoprichter Tom Sanders van allestoringen.nl. Nederland was al wereldkampioen bankstoringen over 2013. De trend over de maanden januari en februari suggereert dat Nederland deze positie ook over 2014 zal vasthouden”.
ING belooft beterschap
ING heeft inmiddels gereageerd in een video. Nick Jue, CEO van ING Nederland en Peter Jacobs, CIO van ING Nederland beloven de storingen in de toekomst beter aan te pakken. Ook moeten sommige storingen door maatregelen worden voorkomen. Volgens Peter Jacobs zaten de problemen in de betaalverwerkende systemen. Daarnaast zijn er ook systemen die betalingen aanleveren. De systemen die betalingen verwerken zouden problemen hebben door het invoeren van SEPA, een nieuwe Europese betaalstandaard.
Eerder reageren op problemen
ING is van plan om in de toekomst storingen sneller op te sporen en in een aantal situaties zelf te voorkomen. Daarvoor zal het monitoren van de systemen verbeteren en worden betaal- en verwerksystemen vervangen. “Als de systemen het niet doen, zullen we ze direct loskoppelen zodat er geen onduidelijkheden zijn over geslaagde of niet geslaagde betalingen”, aldus Nick Jue. Bij één van de storingen van afgelopen weken werden sommige betalingen dubbel afgeschreven omdat de app van ING klanten vroeg het nog eens te proberen.