Apps ABN AMRO meest gedownloade financiële apps in Nederland

30 april 2019 Banken.nl 5 min. leestijd

De meest gedownloade financiële apps in Nederland komen uit de stal van ABN AMRO. Daaronder vallen ook terugbetaalapp Tikkie en Grip, een app voor het managen van persoonlijke financiën. Niet geheel verrassend volgen ING en Rabobank op plaatsen #2 en #3. Daarna is het de beurt aan nieuwe fintech-spelers, die de meer gevestigde namen achter zich weten te laten. De resultaten komen naar voren in een onderzoek dat is opgezet door zakenkrant FD, gericht op het aantal downloads in het vierde kwartaal van 2018.

“Technologie is leidend in de koers van de financiële sector.” Dat stelde Robert Bark - Lead Financial Services bij Accenture - eerder dit jaar in een interview met Banken.nl. Dat hij daarin gelijk had, wordt enigszins bewezen door het onderzoek dat zakenkrant FD uit liet voeren. Mobiele apps vormen een belangrijk aandachtspunt binnen innovaties bij financiële instellingen. Daarbij gaat het beslist niet alleen over de algemene mobiel bankieren apps, maar over apps voor het afhandelen van allerlei verschillende financiële zaken.

Tikkie

Afgezet tegen het aantal klanten zou je ABN AMRO misschien op de derde plek verwachten. ABN AMRO profiteert echter vooral van het grote succes van Tikkie, de app voor betaalverzoekjes sturen. Tikkie wordt niet alleen gebruikt onder familie en vrienden, maar ook regelmatig voor het afrekenen van aankopen via Marktplaats en inmiddels gebruiken ook bedrijven het. Ook de app Grip, ontworpen in samenwerking met Tink als hulpje voor het managen van persoonlijke financiën, draagt bij aan het succes van ABN AMRO. 

ING en Rabobank volgen op de plaatsen #2 en #3, wat enigszins logisch is, kijkend naar de grote aantallen particulieren klanten die deze banken hebben. Het leeuwendeel van het aantal gedownloade apps is ongetwijfeld de algemene mobiel bankieren app.

Scorebordjournalistiek?

Is het helemaal gerechtvaardigd om de ranglijst op deze manier op te stellen? Dat is te zeggen. ABN AMRO kiest ervoor om - met het oog op gebruiksgemak - de standaard mobiel bankieren app niet vol te stouwen met functionaliteiten. Meer daarover in een interview met Roland Booijen, Director Apps & Digital Innovation bij ABN AMRO. Die benadering leidt ertoe dat ABN AMRO meer downloads op zijn conto krijgt. ING en Rabobank bijvoorbeeld hebben ook een eigen interne terugbetaal-functionaliteit, maar omdat die geïntegreerd is in de mobiel bankieren app telt het alsnog maar voor één download. Vrij naar voetbaltrainer Co Adriaanse zou dit bestempeld kunnen worden als scorebordjournalistiek. Tegelijkertijd is de realiteit zoals hij is en feit is dat Tikkie een groot succes is, ook onder consumenten die geen klant zijn van ABN AMRO.

Na de grote drie is het de beurt aan een tweetal internationale partijen, namelijk het Amerikaanse PayPal en het Zweedse Klarna. Beide ontlenen hun bestaansrecht vooral aan het fenomeen webwinkelen, door het faciliteren van betalingen.

ArvatoFinance bezet een zesde plaats. Het bedrijf is in Nederland vooral bekend van AfterPay. Deze Amsterdamse fintech neemt het betaalproces over van webshops en biedt - de naam verraadt het al - consumenten de mogelijkheid om achteraf te betalen, in plaats van het meer traditionele vooruit betalen. Achteraf betalen is kennelijk een veelgevraagde betaalmethode, getuige de hoge positie van AfterPay in het onderzoek van FD. 

Rechterrijtje

Koploper in het virtuele rechterrijtje is online bank Bunq. Hoewel zeker niet de grootste bank van Nederland (al zijn de meningen verdeeld of Bunq nu wel of geen bank is, red.) is Bunq beslist in opkomst. De lijst wordt vervolledigd door SNS, MillionMonkeys (bekend van WieBetaaltWat, gericht op de verrekening van gezamenlijke uitgaven), betaaldienst WesternUnion, Nationale-Nederlanden en online handelsplatform Plus 500.