AFM werkt aan reclameverbod op bepaalde financiële producten
De minister van Financiën Dijsselbloem heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de bevoegdheid gegeven om een reclameverbod in te stellen voor financiële producten waarbij het risico op grote verliezen aanzienlijk is. De AFM wil zowel een aantal beleggingsproducten als flitskredieten aanwijzen voor het reclameverbod.
Toename aanbod
Het aanbod van schadelijke financiële producten neemt toe, mede door partijen die vanuit het buitenland deze producten aanbieden. De internationalisering en technologische ontwikkelingen maakt het voor partijen gemakkelijk om dit soort risicovolle financiële producten online en grensoverschrijdend aan te bieden.
Door een toename van het aanbod van schadelijke financiële producten en het feit dat consumenten op zoek zijn naar hogere rendementen door de lage spaarrentes is het voor consumenten eenvoudig en aantrekkelijk geworden om dergelijke producten aan te schaffen. Dit terwijl consumenten met deze producten snel geld kunnen verliezen.
“De huidige lage-rente en digitalisering zijn een belangrijke voedingsbodem voor de opkomst van schadelijke online financiële producten. Ook hebben we hier te maken met partijen die vanuit het buitenland deze producten aanbieden,” zegt Merel van Vroonhoven, voorzitter van de AFM. “Daarom is het voor de AFM een prioriteit consumenten te beschermen tegen producten die tot grote verliezen leiden of met hoge kosten gepaard gaan. Met het reclameverbod krijgen we een belangrijk middel in handen in de strijd tegen giftige producten.”
Reclameverbod
Om de consument te beschermen tegen reclame-uitingen over deze schadelijke financiële producten werkt de AFM aan een reclameverbod. De AFM heeft onderzocht welke financiële producten in aanmerking komen voor het reclameverbod en wil de volgende beleggingsproducten aanwijzen: Binaire opties, Warrants, Coco’s, CfD’s met een mogelijkheid tot restschuld, CfD’s met een hefboom van 10 of hoger, Turbo’s met een hefboom van 10 of hoger en Futures met een hefboom van 10 of hoger.
Daarnaast wil de AFM kredieten met een korte looptijd en een zeer hoge kredietvergoeding (de zogeheten flitskredieten), maar ook kredieten met een langere looptijd met een zeer hoge kredietvergoeding, aanwijzen voor het reclameverbod
Aanvullend op het reclameverbod kunnen vanaf januari 2018 onder MiFID II strengere eisen worden gesteld aan risicovolle beleggingsproducten voor consumenten. Hierdoor wordt het mogelijk de verkoop van bepaalde financiële instrumenten op te schorten.