Rabobank krijgt boete wegens tekortkomingen in CDD
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft Rabobank een boete opgelegd van een miljoen euro omdat het klantdossiers onvoldoende dossiers op orde had. Rabobank bevestigt het nieuws, maar benadrukt dat van faciliteren van witwassen geen sprake is geweest. De relatief lage boete onderschrijft dat ook. Wel erkent de bank dat er veel extra mensen nodig zijn op de afdeling customer due diligence (CDD).
Het nieuws over de boete werd in de media gebracht door de Volkskrant. Echt actueel blijkt het echter niet te zijn, want het gaat over een gebeurtenis uit september 2018, terwijl de boete zelf betrekking heeft op een periode die loopt tot en met 2016. Toch komt het nu pas naar buiten. De boete die DNB gaf aan Rabobank bedraagt iets meer dan een miljoen euro.
Wat was nu exact de aanleiding voor de boete? Volgens toezichthouder DNB ontbrak hier en daar belangrijke informatie in klantdossiers. Bijvoorbeeld in het geval van zakelijke klanten was niet altijd duidelijk wat de eigendomsstructuur was en wie de feitelijke eigenaar was. Daarmee stond de deur onbedoeld open voor mensen met slechte bedoelingen.
Een woordvoerder van Rabobank licht toe: "We doen heel veel, maar het is niet goed genoeg. Niet om ons ergens achter te verschuilen, maar veel banken zitten in hetzelfde schuitje. De regelgeving is complex." De bank heeft naar verluidt zo’n 250 vacatures openstaan voor customer due diligence (CDD) en dat maakt het er niet makkelijker op. “Al die honderdduizenden klanten en hun gegevens controleren is veel werk. Gegevens zijn soms heel lastig te achterhalen. Denk aan bedrijven met bepaalde activiteiten in het buitenland, of iemand die een erfenis heeft gekregen waarvan de afkomst niet helemaal duidelijk is.”
Boete evenredig aan ernst overtreding?
Rabobank benadrukt dat dit een heel andere zaak is dan vorig jaar met ING. Bij ING werd effectief aangetoond dat witwassen had plaatsgevonden, iets waarvoor de bank ook het boetekleed aantrok. Als de hoogte van de boete ook recht evenredig staat aan de ernst van de overtreding valt dit geval van Rabobank relatief mee.