ABN AMRO laat IT’ers aan het woord in eigen podcast
ABN AMRO zet een nieuw middel in om de aantrekkingskracht richting IT’ers te vergroten. Via een serie van zes afleveringen licht de bank zes innovatieve projecten uit waarin IT’ers vertellen over innovatieve projecten die ze hebben kunnen uitvoeren. Het beste voorbeeld van een dergelijk project is Tikkie, maar de mogelijkheden kunnen in principe in veel verschillende richtingen uitwaaieren.
Voor IT’ers zijn het momenteel fijne tijden. Ze hebben de banen grotendeels voor het oprapen en de werkgevers voor het uitkiezen. Het zorgt ervoor dat ze zich een zekere mate van lankmoedigheid kunnen permitteren met betrekking tot het zoeken van (nieuw) werk. Normaal gesproken is het de sollicitant die zich moet profileren, maar met betrekking tot IT zijn het de werkgevers die zich moeten profileren. ABN AMRO doet dat - in samenwerking met creatief bureau Code d’Azur - via een serie podcast-afleveringen waarin werknemers hun verhaal doen over innovaties die zij hebben mogen ontwikkelen.
Hernieuwde samenwerking
Het is niet de eerste keer dat ABN AMRO en Code d’Azur samenwerken. Eerder al ontwikkelden zij samen ‘The Lockdown’, een mobiele escaperoom waarin gebruikers bepaalde puzzels moesten oplossen om tot een goed einde te komen. De nieuwe podcast krijgt de naam ‘Side Project Show’, met speciale aandacht voor innovatieve projecten waaraan IT’ers kunnen werken.
Een goed voorbeeld van zo’n ‘side project’ is Tikkie, de dienst van ABN AMRO die inmiddels synoniem is geworden voor terugbetaalverzoekjes in het algemeen. In geld uitgedrukt verdient ABN AMRO er niet direct aan, zakelijke gebruikers uitgezonderd. Wel is het goed voor het imago van de bank en mede daarom motiveert ABN AMRO IT’ers om buiten de gebaande paden te denken. In de ‘Side Project Show’ vertellen zes IT’ers, waarvan twee in dienst van ABN AMRO, over projecten die ze hebben kunnen uitvoeren, naast hun dagelijks werkzaamheden.
Moeilijk te bereiken doelgroep
Het bereiken en aanspreken van IT’ers op een creatieve en beklijvende manier, dat is voor ABN AMRO de hoofdreden om te investeren in deze podcast. Tegenover marketing-medium Adformatie vertelt Maaike Scholtens, Employer Brand Specialist van ABN AMRO: “It’ers zijn een van de moeilijkst te werven doelgroepen op dit moment. Het is voor ons dan ook belangrijk om deze groep op een relevante en authentieke manier aan te spreken.”