Covid-19 zet extra vaart achter online bankieren
De coronacrisis heeft de interesse in online bankieren verder vergroot. Het is misschien geen hele verrassende conclusie, maar onderzoek van Mastercard heeft deze veronderstelde trend nu wel bevestigd. Het Amerikaanse betalings- en technologiebedrijf spreekt zelfs van een stroomversnelling, een ontwikkeling die gunstig is voor ‘online only’ banken.
Covid-19 zelf heeft de nodige bijwerkingen, maar niet per se allemaal negatief van aard. Omdat het simpelweg niet anders kon heeft de adoptie van digitaal bankieren een vlucht genomen. De vraag van winkeliers om digitaal te betalen en de gedwongen sluiting van veel bankfilialen hebben veel mensen die nog koudwatervrees hadden over de streep getrokken. Een belangrijk deel zelfs definitief.
De behoefte aan online oplossingen is groot, zo stelt Mastercard op basis van het European Evolution of Banking-onderzoek. Het is een alleszins logische consequentie van het feit dat veel conventionele mogelijkheden tijdelijk niet beschikbaar waren of ontmoedigd werden. Ruim meer dan de helft (62%) toont bovendien interesse in online banken, banken zonder fysiek kantorennetwerk. Dat is een stijging van 13 procentpunt vergeleken met een onderzoek van drie jaar terug. Die stijging hoeft overigens niet per se door Covid-19 te komen, dat zou in theorie ook kunnen komen door de algemene trend van digitalisering en effectieve marketing van online banken.
Contant geld raakt uit de gratie
Hoe dan ook, Mastercard ontdekte evidente parallellen tussen deze Europese studie en een eerder uitgevoerd mondiaal onderzoek, getiteld ‘State of Pay’. Daaruit blijkt dat meer dan de helft (53%) van de wereldbevolking bankapps vaker gebruikt sinds de pandemie. Dat gaat gepaard met het gedag zeggen tegen contant geld. Bijna tweederde (64%) van de ondervraagden gaf aan ook na de pandemie minder cash te zullen gaan gebruiken.
Dat aandeel ligt nog veel hoger als het gaat om überhaupt het gebruik van bankapps. Een overweldigende 87% van de mensen die voor de pandemie nog geen bankapps gebruikten, zijn bereid om de bankapps te blijven gebruiken. Dat is koren op de molen van partijen die hun zaakjes op digitaal vlak goed voor elkaar hebben. Voor bedrijven die van zichzelf weten dat dat niet zo is, is het een signaal om op te schakelen.
Innovatie blijven stimuleren
“Terwijl we ons allemaal aanpassen aan de veranderde realiteit is er één waarheid naar voren gekomen; we leven steeds meer digital first”, stelt Mark Barnett, President van Mastercard Europe. “Europeanen willen daarom eenvoudige en veilige oplossingen voor al hun bank- en betaalbehoeften. Mastercard is de partner bij uitstek voor zowel gevestigde als opkomende betaalbedrijven die de klantervaring willen digitaliseren en verbeteren. Onze focus ligt op het stimuleren van innovaties die de dagelijkse bank- en betalingservaring verbeteren."
Afgelopen week nog kregen miljoenen Europeanen er een nieuwe betaaloptie bij. Betalen met een Android-telefoon was over het algemeen al wel mogelijk, maar nu ook met Googles eigen betaaldienst Google Pay. Online bank Bunq had de primeur voor wat betreft de Nederlandse markt. In totaal werkt Mastercard binnen Europa nauw samen met meer dan zestig online banken, die allemaal een stukje van de digitale groei voor hun rekening nemen.