Zakelijke klant ABN AMRO gaat digitaal ‘op maat’ bankieren

03 januari 2022 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

De zakelijke klant bij ABN AMRO kan sinds kort op een digitale manier zelf inrichten hoe hij zijn bankzaken organiseert. De bank spreekt daarbij de verwachting uit dat zakelijke klanten in toenemende mate gebruik maken van de service.

Door middel van een speciale IBAN-Naam Check API (Application Programming Interface) kunnen zakelijke klanten van ABN AMRO een eigen manier van bankieren ontwerpen die aansluit op hun bedrijfsprocessen, klanten en financiële administratie.

Voor bedrijven is het controleren van klantgegevens een arbeids- en tijdsintensief proces. "Door het integreren van deze API worden bedrijfsprocessen efficiënter en neemt de kans op fouten en fraude af. Een extra naam-nummer controle is bijvoorbeeld handig bij het overmaken van grote bedragen, maar ook bij het opvoeren van nieuwe klanten", stelt de bank.

Zakelijke klant ABN AMRO gaat digitaal ‘op maat’ bankieren

Volgens ABN AMRO is het inmiddels de zevende API die de bank beschikbaar stelt aan zijn zakelijke klanten. De ondernemer bepaalt zelf wanneer en hoe hij de API inpast in zijn bedrijfsproces.

Het gebruik van API’s is in andere sectoren al “heel gebruikelijk”, volgens Patrick Pfaff, CEO Commercial Banking. “De verwachting is dat de komende jaren zakelijke klanten meer en meer ‘op maat’ gaan bankieren. Uiteraard blijven we ook de traditionele mogelijkheden om te bankieren bieden via onder andere apps en internet”, stelt Pfaff gerust. “Op die manier kunnen bedrijven, van klein MKB tot multinational, kiezen welke manier van bankieren het best aansluit bij hun manier van werken.”