Financiële hulpverlening blijkt effectief, maar heeft (te) klein bereik

02 mei 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

Financiële hulpverlening blijkt effectief. Mensen hebben na het hulpproces vaker werk of een dagbesteding, maken minder gebruik van bijstandsuitkeringen en geestelijke en lichamelijke gezondheidsproblemen nemen af. Daarnaast leidt financiële hulpverlening tot een sterker sociaal netwerk en is er vaker sprake van een stabiele thuissituatie. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), gesponsord door Nationale-Nederlanden.

Voor het rapport onderzocht de NVVK in totaal 803 dossiers met betrekking tot schuldhulpverlening, bewindvoering en budgetbeheer. Daarnaast werden er 95 hulpverleners en 14 schuldeisers geïnterviewd. Hoewel de positieve effecten in het onderzoek duidelijk naar voren komen, blijkt dat de financiële hulpverlening ook een aantal belangrijke beperkingen kent.

Meer mensen in kwetsbare situaties dan tien jaar geleden

Zo stellen de onderzoekers dat financiële hulp nog te weinig mensen bereikt en zouden hulptrajecten nog te vaak in de voorbereidingsfase van de schuldregeling stranden. Ook wordt de doelgroep steeds groter, omdat onder andere de bestaanszekerheid in toenemende mate onder druk komt te staan. Flexibilisering van arbeid, hoge woon- en zorgkosten en moeite om rond te komen met een minimuminkomen of een uitkering zijn daar verantwoordelijk voor.

Hoewel financiële hulpverlening zijn tekortkomingen kent, blijkt uit het onderzoek dat het behoorlijk ‘winstgevend’ is om te investeren in de hulpverlening: elke geïnvesteerde euro levert de maatschappij het dubbele op. Hulpvragers roepen in het rapport dan ook op om meer te investeren in de effectiviteit van de financiële hulpverlening, van preventie tot nazorg. Hulpverleners en schuldeisers zien graag dat er geïnvesteerd wordt in maatwerk en samenwerking.

Elke euro voor financiële hulpverlening levert de maatschappij 1,40 - 2,00 op

Schuldzorgenvrij Nederland

“Als financieel dienstverlener zetten wij ons al meer dan tien jaar in om de financiële redzaamheid in Nederland te vergroten en armoede te verkleinen”, legt Tjeerd Bosklopper (Management Board NN Group) uit over de keuze waarom Nationale-Nederlanden het onderzoek sponsort. “Wij ondersteunen lokale schuldhulpinitiatieven en reageren alert op signalen van klanten met geldzorgen.”

“We vinden het daarom erg belangrijk om onderzoeken zoals deze te ondersteunen waarvan we sector breed kunnen leren wanneer financiële hulpverlening effectief is en hoe we versnippering in het schuldhulplandschap tegen kunnen gaan. Zodat we samen op een effectieve manier kunnen werken aan een schuldzorgenvrij Nederland.”

Problematieke particuliere hulpvragers

‘Merkbaar’ onderzoek

Naast het onderzoek van de NVVK hebben hulpvragers, - verleners en schuldeisers ook een documentaire over financiële hulp gemaakt. De makers hopen met hun werk meer inzicht te geven in de impact van financiële hulp op de levens van de betrokkenen. Zo noemen hulpvragers in het filmproject de persoonlijke betrokkenheid van hun hulpverlener als de belangrijkste succesfactor voor succesvolle financiële hulpverlening.

De waarden van hulpverlening zit voor hen niet alleen in het uiteindelijke resultaat; het proces daarnaartoe en de interactie tussen de hulpvrager en -verlener zijn minstens zo belangrijk. Hulpvragers geven aan dat het belangrijk is dat iemand naast ze staat, zodat ze zich gehoord, begrepen en gesteund voelen. De documentaire gaat op 15 september in première.