Cryptovaluta: hoe bereiden banken zich voor?
Op dit moment hebben zo’n driehonderd miljoen mensen wereldwijd cryptovaluta in hun bezit en worden pinautomaten in sommige landen voorbereid om betalingen met cryptovaluta te kunnen verwerken. Ook banken moeten stappen zetten om zich voor te bereiden op het nieuwe normaal in betalingen. Hoe doen ze dat?
Veel banken hebben zich tot nu toe aan de zijlijn gehouden, maar daar komt langzaamaan verandering in. Zo zijn veel centrale banken bezig met Central Bank Digital Currencies (CBDC), waarbij nationale munteenheden ook een digitale uitvoering krijgen met overheidssteun. Tevens zijn er verschillende stappen gezet in regelgeving en risk managment, waardoor banken minder huiverig zijn over de risico’s van het werken met cryptovaluta. Zo heeft de Raad van de Europese Unie onlangs twee voorstellen voor digitale activa aangenomen, om meer regelgevingskaders voor cryptocurrency te creëren.
Daarnaast zijn er stablecoins, zoals USD Coin (USDC) en Tether (USDT) gelanceerd, die gekoppeld zijn aan de waarde van de Amerikaanse dollar en ondersteund worden door chartaal geld. Stablecoins worden door bijvoorbeeld Binance, Coinbase en Kraken) nu al gebruikt bij het omzetten van cryptovaluta naar fiat geld. Ook grote betalingspartijen zoals Mastercard, Visa en PayPal accepteren de stablecoins. Het Britse ministerie van Financiën heeft zelfs al een wetsvoorstel klaarliggen om bepaalde soorten stablecoins te reguleren als wettelijk betaalmiddel.
Digitale bankprocessen
Wij verwachten dat banken ook een grote rol gaan spelen in de cryptowereld, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de clearing- en verrekeningssystemen. Maar hoe kunnen banken zich voorbereiden op de wereldwijde adoptie van cryptovaluta? Zij moeten zich in elk geval gaan toeleggen op digitalisering van alle processen. Het inschakelen van een derde partij kan hiervoor handig zijn. Daarnaast moeten banken paymentservice infastructuren ontwikkelen die naadloos kunnen aansluit op cryptobeurzen en wallets. De ontwikkeling van “on ramps” en “off ramps” zijn daarbij van belang om toegang te geven tot cryptocurrency fondsen vanuit het digitale domein van de bank.
Als laatste kunnen banken de klantervaring tijdens het betalen met cryptovaluta verbeteren door de brug te vormen tussen fiat geld en crypto’s. Momenteel moeten consumenten namelijk een account aanmaken bij een wisselbureau met daarin een cold wallet (om cryptocurrency op te slaan) en een hot wallet (voor het doen van transacties). Behoorlijk omslachtig dus. Banken genieten al het vertrouwen van de consument en hebben de juiste software om betalingen en valutawissels met cryptovaluta gemakkelijker te maken.
Het moge duidelijk zijn: de cryptovaluta is op weg om een wettelijk betaalmiddel te worden. En daar moeten banken zich op voorbereiden. Ik verwacht dat we de komende twee à drie jaar veel meer gebruik van stablecoins gaan zien en dat de fiat betalingen steeds meer vervangen worden door CBDC's. De wereld wordt met de dag digitaler en de betalingswereld kan dus niet achterblijven. Bereid je als bank dus goed voor, zodat je de consument kunt begeleiden in de wereld van cryptocurrencies.
Meer weten? Lees dit whitepaper.
Een artikel van Marcus Yarbug (Head of Sales Benelux bij Banking Circle).