Samenwerken aan betaaloplossingen die de verwachtingen van retailers overtreffen
Banking Circle maakt nieuwe onderzoeksresultaten bekend en legt uit hoe fintech-bedrijven en payment service providers gezamenlijke klanten betere grensoverschrijdende betalingsprocessen kunnen aanbieden.
De e-commercesector heeft een snelle transformatie doorgemaakt. Digitalisering heeft de reikwijdte van bedrijven vergroot en heeft het makkelijk gemaakt om zaken over de grens te doen. Toch lopen banken, payment service providers (PSP’s), fintech-bedrijven en retailers nog altijd tegen financiële obstakels aan, die hen ervan weerhouden om hun vleugels naar buitenlandse markten uit te slaan. Zo gaan de grensoverschrijdende betalingen nog gepaard met hoge kosten en trage vereffeningstijden.
Risicoreductie van grote banken
Legacy technologie en het model van correspondentbanken maken het moeilijk voor financiële instellingen om retailers kostenefficiëntere en toegankelijkere grensoverschrijdende betalingen aan te bieden. En de trend van risicoreductie door grote banken maakt het alleen maar moeilijker. De financiële crisis van 2008 dwong grote banken om cliënten met een hoger risicoprofiel te vermijden.
Veel van hen pakten hun risicoreductie nog grondiger aan door complete regio’s en sectoren te mijden. Veel bedrijven en kleine banken vinden hierdoor geen geschikte partners die betaalbare tarieven voor grensoverschrijdende betalingen hanteren.
Vorig jaar spraken we met zevenhonderd Europese banken, fintech-bedrijven en payment service providers (PSP’s) over de dreigingen voor hun onderneming. Uit dat onderzoek bleek dat 77% van deze financiële instellingen de afgelopen tien jaar partnerships met meer correspondentbanken is aangegaan om de nadelige gevolgen van risicoreductie tegen te gaan.
Eerder dit jaar vroegen we negenhonderd kleine en middelgrote Europese retailers naar hun verwachtingen ten aanzien van hun betalingspartners en wat die doen om betere oplossingen af te leveren. Hieronder de belangrijkste bevindingen.
De belangrijkste bevindingen
Uit onze gesprekken met retailers kwamen vier belangrijke pijnpunten rond hun PSP’s naar voren. Twee daarvan richten zich op grensoverschrijdende betalingen: Beveiliging (33%), 24/7 ondersteuning (31%), snelheid van vereffening (30%) en opties voor valutawissels (28%).
Toen we de respondenten vroegen hoe hun PSP-partners het deden qua transactietarieven, betrouwbaarheid en de snelheid waarmee ze betalingen vereffenden, waren de reacties grotendeels positief.
De focus van ons onderzoek lag op transactiekosten, betrouwbaarheid, beveiliging, 24/7 ondersteuning en snelheid van vereffening. Een op de drie handelaars vond dat hun PSP het op al deze punten ‘redelijk goed’ deed. 15% tot 21% vond de dienstverlening van hun PSP ‘zeer goed’, 21% tot 23% vond die ‘slecht’ of ‘heel slecht’.
PSP’s scoorden het slechts op 24/7 ondersteuning. 23% van de respondenten vond die ‘slecht’ of ‘heel slecht’. PSP’s scoorden het beste qua beveiliging. 21% van de respondenten waardeerde die als ‘zeer goed’.
Retailers blijken ook behoefte te hebben aan betere ondersteuning bij de naleving van de buitenlandse wet- en regelgeving. 49% zei dat hun PSP hen hulp bood in elk land waarin zij actief zijn. 43% kon in een select aantal landen op ondersteuning rekenen.
Het betalingslandschap verandert
De retailers stelden dat ze met gemiddeld drie PSP’s samenwerken. Ruim 36% doet dat om te kunnen profiteren van verschillende voordelen. 37% werkt met meerdere PSP’s samen om meerdere regio’s te kunnen bedienen.
34% van alle retailers zegt dat hun keuze voor een PSP werd bepaald door hun doelmarkten. Daarom werken ze samen met een verschillende PSP-partners. 33% doet een beroep op meerdere PSP’s om de nadelige gevolgen van de risicoreductie door grote banken te compenseren. Retailers wisselen gemiddeld om de twee jaar van PSP.
PSP’s breiden hun aanbod uit met meer diensten die niet tot hun kernactiviteiten behoren. Dat doen ze om hun concurrentie voor te blijven en het klantenbehoud te bevorderen. De belangrijkste voordelen van het uitgebreide aanbod waren volgens de respondenten marketingondersteuning (34%), directe incasso’s (31%) en de mogelijkheid om in de EU en het Verenigd Koninkrijk btw af te dragen via hun PSP (31%). Ze zagen ook de toegevoegde waarde in van andere betaaloplossingen, zoals Request to Pay (30%) en Buy Now, Pay Later (28%).
Toegevoegde waarde bieden door samenwerking
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat PSP’s die vanaf een centrale locatie toegang tot een uitgebreid scala aan diensten bieden, aantrekkelijk zijn voor retailers die hun betaalprocessen willen vereenvoudigen. En hoe breder het scala van voordelen die PSP’s aanbieden, hoe meer betalingstransacties zij krijgen. PSP’s die alleen blijven werken zijn niet in staat om een voldoende breed dienstenaanbod te ontwikkelen en te onderhouden.
De oplossing is dus om in zee te gaan met vakkundige externe partners met marktleidende oplossingen, die zijn gebaseerd op geavanceerde technologie en kennis van de toepasselijke wet- en regelgeving. Daar scoor je mee.
Een artikel van Banking Circle.