2022 recordjaar voor Tikkie met €5,5 miljard aan betalingen

03 januari 2023 Banken.nl

Ondanks het feit dat steeds meer banken een betaalverzoek in hun eigen app verwerken, blijft de populariteit van Tikkie onverminderd groot. Voor het derde opeenvolgende jaar brak de betaalfunctie van ABN AMRO zijn ‘persoonlijke record’: 130 miljoen Tikkies met een totale waarde van €5,5 miljard. Daarmee is het vorige record uit 2021 (€4,2 miljard) ruimschoots gesneuveld.

Met bijna 530.000 betaalde Tikkies was 25 november de drukste dag van het afgelopen jaar. Tikkie legt uit dat op die specifieke dag veel Nederlanders hun salaris ontvingen én het Nederlands elftal de WK-wedstrijd tegen Ecuador speelde; een combinatie die tot veel extra Tikkies zou leiden met omschrijvingen als ‘voetbal’, ‘WK’ en ‘bier’. Ter vergelijking: op een gemiddelde dag worden er zo’n 350.000 Tikkies verrekend.

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat er maatschappelijke trends uit de Tikkie-omschrijvingen gelezen kunnen worden. Zo blijkt ook dat het einde van de coronamaatregelen leidde tot een uitbarsting van feestjes en festivals. Tikkies voor ‘munten’, ‘drankjes’, en ‘carnaval’ zijn hier volgens de onderzoekers naar te herleiden. Iemand moet het fort bewaken, dus ook voor oppassers bleek het een goed jaar. ‘Oppassen’ is de top tien Tikkie-omschrijvingen binnen geslopen.

2022 recordjaar voor Tikkie

Trots

Naast consumenten wordt de betaalfunctie ook steeds meer door zakelijke gebruikers gebruikt. Inmiddels gebruiken 25.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers in vergelijking met 2021 met 25% gegroeid. De populariteit onder zakelijke gebruikers leidde in december vorig jaar tot de lancering van Tikkie Zakelijk.

Tikkie zakelijk was overigens niet de toevoeging uit 2022, zo werd in de afgelopen zomer ook ‘Groepie’ geïntroduceerd. “Onze nieuwe toepassing om groepsuitgaven snel en eenvoudig met vrienden te kunnen verrekenen, is sinds de lancering razendsnel gegroeid”, legt Morena Kensmil (Hoofd Marketing van Tikkie) uit. “Groepie heeft een vliegende start beleefd en telt nu al ruim 200.000 gebruikers.”

Kensmil stelt dan ook trots terug te kijken op 2022.  “We zijn positief over de ontwikkelingen van afgelopen jaar bij Tikkie. Zo zijn we trots op het mooie bedrag dat we hebben opgehaald voor Giro555 en op de vele vernieuwingen die we hebben doorgevoerd. Ook zijn we blij met waar we nu staan met Tikkie. We kijken ernaar uit om ook in 2023 impactvolle acties te lanceren en om onze gebruikers continu blij te maken met onze toepassingen.”

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl