Waarom banken aan negatieve nieuwsscreening moeten doen
Je hoort de term steeds vaker: adverse media screening oftewel negatieve nieuwsscreening. Dit is het monitoren van negatief getinte uitingen, zoals een persoon die in het nieuws komt in verband met fraude of corruptie. Voor veel financiële instellingen is adverse media screenen daarom een belangrijk onderdeel van hun Know Your Customer, Anti-Money Laundering of Customer Due Diligence proces. In dit blog gaat LexisNexis in op de onderdelen van adverse media screening en waarom het zo belangrijk is dit regelmatig te onderzoeken?
Adverse media screening omvat een aantal componenten. De meest belangrijke zijn: identificeren wie moet worden gescreend en hoe vaak; het screeningsproces (inclusief de implementatie van een doorlopend screeningsproces); de uitkomsten van de screening evalueren; en acties bepalen naar aanleiding van de gevonden informatie.
De bronnen die bij adverse media screening gecheckt moeten worden zijn nieuwsberichten; internationale databases, blogs en websites die rapporteren over corruptie en fraude en social media en internetforums.
Adverse media screening als onderdeel van het risk management proces
Een adverse media check zou een vast onderdeel moeten zijn van de risk management procedure van elke organisatie. Zo weet je op tijd of je zaken doet met een leverancier die slecht in het nieuws is gekomen. Maar ook wie de ultimate beneficial owner is van een organisatie en wat zijn reputatie is.
Sterker nog: in de 5AMLD is vastgelegd dat het screenen van klanten op aanwezigheid op PEP lijsten of negatieve berichtgeving altijd onderdeel moet zijn van het CDD-proces.
Banken en adverse media screening
De meeste banken en andere financiële instellingen doen een adverse media screening door het handmatig zoeken naar negatieve berichtgeving in Google bijvoorbeeld. Dit gebeurt vaak alleen tijdens het onboardingproces en er wordt veelal alleen gezocht op de naam van een persoon. Dit brengt de nodige gevaren met zich mee.
Zo zijn handmatige zoekacties tijdsintensief en er hoeft maar één letter in de naam verkeerd gebruikt te worden om een heel andere uitkomst te krijgen. Ook is bij de zoekresultaten context heel belangrijk en Google geeft dit vaak niet goed weer. Een persoon kan genoemd worden in associatie met negatief nieuws maar misschien wordt deze alleen genoemd in het artikel en gaat het eigenlijk helemaal niet om hem maar om iemand anders.
Daarnaast is niet alle relevante informatie te vinden via Google. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsartikelen die achter een paywall zijn verstopt. Zoeken op Nederlandse woorden geeft tevens vaak geen zoekresultaten van berichten die zijn verschenen in een andere taal.
Het laatste gevaar omvat het feit dat er elke dag miljoenen nieuwe berichten in offline en online media verschijnen. Screenen van een klant zou dan ook geen eenmalig proces moeten zijn bij de onboarding, maar een regelmatige actie moeten zijn.
Meer weten hoe LexisNexis kan helpen bij de adverse media screening? Klik hier voor meer informatie.