ABN AMRO in wereldwijde top 5 beste app strategie
In het onderzoeksrapport ‘Mobile Apps for Banking 2013’ behaalt ABN AMRO de 4e plek. Hiermee behoort ze als enige Nederlandse bank tot ‘de top vijf banken met de beste mobiele app strategie’. Het Zwitserse onderzoeksbureau MyPrivateBanking onderzocht wereldwijd de mobiele apps van de 50 grootste banken: “ABN AMRO is duidelijk een trendsetter in de wereld van mobiele applicaties. De mobiele services en de apps die ze aanbiedt, getuigen van een strategische aanpak.”
Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van mobiele apps toeneemt. Toch slagen de meeste banken er niet in om apps aan te bieden die meer dan basisinformatie geven. De banken die er wel in slagen om uitstekende apps aan te bieden zijn: Capital One, DBS Bank, Société Générale, ABN AMRO en Westpac. “Ze doen niet onder voor de beste app-ontwikkelaars van de wereld”, aldus het Zwitserse onderzoeksbureau.
Beoordeling
De beoordeelde apps van ABN AMRO zijn: Mobiel Bankieren, Market Insights, Beurstrends, Op Weg en ICS Credit Card. De apps werden aan de hand van negen categorieën beoordeeld, zoals gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. ABN AMRO behaalde 48 van de totaal 60 punten. Hierdoor is de bank flink gestegen: van een 18e plek in 2011 naar een 4e plek in 2013. De score is slechts twee punten lager dan de score van de winnende bank.
De app Mobiel Bankieren scoort hoog op gebruiksvriendelijkheid door de persoonlijke aanpak. Klanten kunnen veel zelf instellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld foto’s of logo’s toevoegen aan hun rekening of de naam van de rekening aanpassen. Ook is het mogelijk om een persoonlijk bericht met afbeelding en tekst te sturen bij een betaling. Verder valt in de beoordeling op dat ABN AMRO meer en vaker apps ontwikkelt dan andere banken. Een ander vondst is Snel Bankieren; de Mobiel Bankieren app van ABN AMRO is ook toegankelijk op een PC. Zo kunnen klanten hetzelfde, gemakkelijke menu gebruiken als in de app en zien ze hun afbeeldingen.
Ook uit een vergelijkingsonderzoek van Banken.nl blijkt dat de mobiel bankieren App van ABN AMRO meer functionaliteiten biedt dan de Apps van de andere Nederlandse banken.
Verder ontwikkelen apps
Jessica Niewierra, directeur Internet & Mobiel bij ABN AMRO: “We kunnen niet alleen leren van de feedback op basis van de grondige analyse van onze eigen apps, maar ook van de interessante achtergrondinfo over de andere apps en de Best Practices. Het biedt ons meer dan voldoende inspiratie om het nóg beter voor onze klanten te doen. Tot slot, wil ik graag onze klanten bedanken voor alle reacties. Dankzij hun waardevolle input kunnen we onze apps telkens verbeteren.”