ABN AMRO start nieuwe campagne rond duurzaam ondernemen

15 augustus 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

ABN AMRO is een nieuwe reclamecampagne gestart onder het motto ‘Winst op alle fronten’. Met de campagne slaat ABN AMRO ook duidelijk de route naar duurzaamheid in. De bank wil het bedrijfsleven de meerwaarde van duurzame bedrijfsmodellen tonen. Zodat winst niet alleen uitgedrukt wordt in geld, maar ook in meer abstracte zaken als werkgelegenheid, sociale cohesie of behoud van natuur en milieu.

Geen bank kan meer zonder een duurzame toekomstvisie. De ene bank is misschien al wat langer bezig met duurzaamheid dan de andere, maar de tendens lijkt onomkeerbaar. Niet alleen op overheidsniveau wordt steeds meer gehamerd op het belang van duurzaamheid, ook in de samenleving staat duurzaamheid op de voorgrond. Een bank die hier niet in mee gaat, loopt al snel het risico klanten te zien weglopen naar meer duurzame concurrenten. Vorig jaar startte ABN AMRO al een verduurzamingsstrategie voor Nederlands vastgoed. De bank start nu een reclamecampagne waarin het duurzaamheid in het bedrijfsleven wil bevorderen.

Winst op alle fronten

Het motto van de campagne is ‘Winst op alle fronten’. Dat motto behoeft verder weinig uitleg. Het heeft overduidelijk betrekking op de opvatting dat winst niet in geld zit, maar ook in maatschappelijke zaken. Voor sociale media gebruikt ABN AMRO de hashtag #financethefuture.

ABN AMRO start nieuwe campagne rond duurzaam ondernemen

ABN AMRO wil laten zien dat het mogelijk is om zakelijke winst te combineren met maatschappelijke winst. Deborah Wietzes, Marketing Manager Corporate Banking ABN AMRO licht toe: “Duurzame bedrijfsmodellen bieden kansen voor ondernemers. Uit onderzoek blijkt echter dat ruim de helft van de Nederlandse ondernemingen wel bezig is met verduurzaming, maar dat kennis en tijd vaak tekort schieten. Als bank willen we klanten onze kennis ter beschikking stellen en de bedrijfsmodellen van de toekomst financieren. Duurzaam vastgoed is bijvoorbeeld waardevaster dan niet duurzaam vastgoed. Dat is beter voor de klant, de bank en de omgeving. Winst op alle fronten dus.”

Drie voorbeelden

De campagne zoomt in op drie ondernemers voor wie duurzaamheid een grote rol speelt in hun bedrijfsmodel. Het bedrijf APOC Aviation geeft oude vliegtuigonderdelen weer een nieuw leven, bijvoorbeeld in flight simulators. Vibers™ gebruikt olifantsgras voor de opname van CO₂ en na oogst als milieuvriendelijk alternatief voor plastic. PeelPioneers - dat eerder de Rabo Duurzame Innovatieprijs won - verzamelt en verwerkt citrusschillen en zet ze om tot herbruikbare grondstoffen.