ASN Bank introduceert in nieuwe commercial het PVC-paardje
ASN Bank zet zijn ‘Zo maakt geld gelukkig’ campagne voort met een nieuwe commercial waarin het PVC-paardje de hoofdrol speelt. Met de commercial vraagt de bank specifiek aandacht voor het plastic-probleem dat veel zeeën en oceanen teistert. Het is een verwijzing naar de iconische natuurfoto waarop een zeepaardje een wattenstaafje vasthoudt.
Bij ASN Bank houden ze van dieren. Ze maken er een gewoonte van commercials te creëren in de vorm van een fabel, in de klassieke zin van het woord. Een kort verhaal waarin één of meerdere dieren de hoofdrol spelen en waar een duidelijke moraal in zit. Eerder bedachten de creatievelingen bij de Volksbank-dochter al het Gewoontedier, de Eendagsvlieg en het Databeessie, die allemaal hun eigen duurzame boodschap vertelden. Daar komt nu het PVC-paardje, dat rondzwemt in een omgeving die vergeven is van plastic rommel.
Velen zullen bekend zijn met de even iconische als tragische natuurfoto van een zeepaardje dat rondzweeft in het water, terwijl het liefkozend een ordinair wattenstaafje vasthoudt met zijn staartje. De foto is inmiddels symbool geworden voor wat men de ‘plastic soep’ in de oceanen is gaan noemen.
Klimaatpositief als doelstelling
Voorheen had ASN Bank het uitgangspunt een klimaatneutrale bank te willen. Dat veranderde met het aantreden van de nieuwe directie begin vorig jaar. Een klimaatpositieve bank werd het nieuwe uitgangspunt. Of wel, de activiteiten moeten niet alleen geen negatieve invloed op het klimaat hebben, maar zelfs een positieve bijdrage leveren. Dat doet de bank enerzijds door mensen een spiegel voor te houden over hun dagelijkse activiteiten, anderzijds door actief te investeren in biodiversiteit en het aanbieden van een hypotheek gericht op het verduurzamen van woningen.
Lees ook:
ABN AMRO en ASN Bank mede-ondertekenen Plastic Pact