ABN AMRO reserveert €114 miljoen voor doorlichten alle particuliere klanten

08 augustus 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In het halfjaarverslag van ABN AMRO duikt een niet alledaagse reservering op, namelijk eentje voor het doorlichten van alle particuliere klanten. Een maatregel in het teken van de strijd tegen witwassen. Het is toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) zelf die ABN AMRO hiertoe opdraagt. 

Witwassen en dan met name de strijd ertegen blijft de krantenkoppen sieren. De laatste jaren regent het waarschuwingen, vermaningen en boetes voor banken die witwassen hebben laten gebeuren. Of banken waarbij het niet gebeurd is, maar waar de virtuele deuren wel zodanig open stonden dat het had kúnnen gebeuren. Het meest actueel is ABN AMRO, dat bij de presentatie van de halfjaarcijfers een post van €114 miljoen weergeeft, gericht op het doorlichten van particuliere klanten. Van álle particuliere klanten.

Eerder al kwamen ING, Rabobank en Triodos in aanvaring met toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) omtrent tekortkomingen in de strijd tegen witwassen. ABN AMRO leek al die tijd tussen alle waarschuwingen heen te laveren, maar de toezichthouder heeft inmiddels ook deze bank op de korrel. ABN AMRO moet alle vijf miljoen particuliere gaan doorlichten om te bepalen of ze een risico vormen voor witwassen. Dat betekent dat de bank van elke klant moet weten wat deze met zijn of haar rekening doet en waarom. 

Klanten opbellen

Vertrekkend topman Kees van Dijkhuizen bevestigt de berichtgeving tegenover persbureau ANP. “De Nederlandsche Bank heeft onlangs bepaald dat we al onze particuliere klanten in Nederland moeten doorlichten. We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening.” Volgens Van Dijkhuizen kan dat in de praktijk zelfs zijn in de vorm van klanten persoonlijk opbellen om ze aan de tand te voelen.

Hoewel Van Dijkhuizen aangeeft dat er rekening wordt gehouden met een boete is het nog te vroeg om daarover meer duidelijkheid te kunnen geven. Al met al zal het operationeel nog een flinke kluif worden voor de bank om vijf miljoen klanten te gaan screenen. Net als alle andere banken is ABN AMRO naarstig op zoek naar gekwalificeerd personeel