Nieuwe merkrichting ING krijgt motto ‘do your thing’
ING is het nieuwe jaar gestart met een nieuwe merkrichting, of desgewenst brand direction in jargon. De oranje bank maakt daarbij gebruik van het motto ‘do your thing’. Dat ING kiest voor Engels heeft een logische reden. Het is namelijk het eerste motto dat mondiaal gebruikt gaat worden. ‘Do your thing’ krijgt het komende jaar een centrale rol in alle marketing-, communicatie- en sponsoractiviteiten van ING.
ING verlengde onlangs de samenwerking met luchthaven Schiphol. En het is daar waar de nieuwe campagne van start is gegaan. Inmiddels zijn op de luchthaven de eerste pieren al voorzien van de nieuwe tagline. ING presenteert de nieuwe merkrichting als volgende stap binnen de overkoepelende ‘Think Forward’ strategie, waarmee de bank zowel zichzelf als klanten in staat wil stellen om voorop te blijven lopen.
Het motto ‘do your thing’ - volgens de richtlijnen van ING zonder hoofdletter aan het begin - draait om het aanmoedigen van mensen om vooral dingen te doen die hen bewegen of waar ze energie van krijgen. Wat dat betreft past het goed in het huidige tijdsbeeld, waarin veel aandacht is voor jezelf kunnen zijn op welk vlak dan ook. Of dat nu gaat om geaardheid, achtergrond of het hebben van een niet alledaagse hobby. In de basis gaat het erom dat mensen hun eigen wereld een stukje beter of leuker kunnen maken voor zichzelf.
Naast het aanmoedigen om leuke of nuttige dingen te doen kan het ook gezien worden als verwijzing naar het zelf regelen van financiële zaken, bijvoorbeeld via de mobiel bankieren app. De bank streeft ernaar mensen in staat te stellen frictieloos en eenvoudig bankzaken te regelen. ING geeft hen de middelen, waarna ze zelf hun ding kunnen doen. Dat geldt overigens nog niet voor iedereen, zo bleek afgelopen december. ING kondigde aan zo’n 150 servicebalies in winkels van Primera en Bruna te sluiten. Vooral ouderen(bonden) waren daar ontstemd over. Vooral ouderen blijken namelijk nog niet in grote mate zelf hun ‘ding te kunnen doen’.
De tagline ‘do your thing’ speelt de komende drie jaar een centrale rol in de marketinguitingen van ING. Niet toevallig is dat ook de lengte van de hernieuwde samenwerking tussen bank en luchthaven. Wie via één van de vele pieren naar een vliegtuig is gewandeld heeft ongetwijfeld de reclamevoering van ING al eens gezien. Naast Schiphol start ING ook in allerlei lokale markten met nieuwe reclamecampagnes waarin ‘do your thing’ de hoofdrol krijgt.