ABN AMRO start dienst voor inventariseren en opzeggen abonnementen
Gebruikers van het digitale huishoudboekje Grip krijgen er een welkome functie bij, eentje die inzicht geeft in abonnementen die men heeft lopen én een optie om deze via de app meteen op te zeggen. ABN AMRO werkt hiervoor samen met Subaio, een Deens softwarebedrijf dat al enkele jaren bezig is met de ontwikkeling van deze oplossing.
Grip is het digitale huishoudboekje waarmee klanten van ABN AMRO helder inzicht krijgen in hun persoonlijke financiën. Inzicht vormt immers de basis waar mensen verder mee kunnen. Het verschaft hen duidelijkheid over hun inkomsten en uitgaven en of ze extra op moeten letten of dat ze de teugels juist een beetje kunnen laten vieren. Wat iemands financiële positie ook is, niemand betaalt graag voor niets. Toch is dat exact wat een hoop Nederlanders doen, in de vorm van abonnementen waar ze geen gebruik van maken.
Voortaan biedt Grip een nieuwe functie, die in kaart brengt welke abonnementen iemand voor betaalt. Dingen als internet, televisie en een dagelijkse krant zijn prima te billijken, maar hoe zit het met dat fitnessabonnement waar je nauwelijks gebruik van maakt of een magazine dat altijd linea recta naar het oud papier gaat? Het komt bovendien steeds meer voor dat bedrijven met een abonnement-model werken. Die weten natuurlijk ook dat meerdere klanten weinig doen met een abonnement en dus weinig geld kosten maar relatief veel opleveren.
Financiën in de hand houden
“Door de nieuwe feature in Grip, krijg je eenvoudig inzicht in je abonnementen. En niet alleen dat, het biedt je ook inzicht in andere terugkerende vaste lasten. Abonnementen waar je geen gebruik van maakt, zijn doodzonde. Met Grip kun je zo’n abonnement nu ook opzeggen. En dat helpt bij het in de hand houden van je financiën”, aldus Roland Booijen, Director Apps & Digital Innovation bij ABN AMRO.
Grip herkent momenteel zo’n 9.500 Nederlandse abonnementen. Daarmee zal het leeuwendeel wel gedekt zijn, maar de bank geeft aan dat het systeem voortdurend bijgewerkt en aangevuld wordt. Het Deense softwarebedrijf Subaio is verantwoordelijk voor de technologie die ABN AMRO hiervoor gebruikt. Omgekeerd is Subaio trots om ABN AMRO als partner te verwelkomen.
Klant centraal
“ABN AMRO laat echt zien dat ze de klant centraal zetten, wat de bank bovendien combineert met zijn innovatie-activiteiten”, zegt Subaio CEO Thomas Laursen, “De afgelopen vijf jaar is de abonnementensector jaar op jaar verdubbeld. Dat neemt naar verwachting alleen maar verder toe. Voor banken is het belangrijk om deze ontwikkeling bij te houden. Zodat ze overzicht bieden aan hun klanten en ze helpen bij het eenvoudig opzeggen van ongewenste abonnementen."
Voor veel klanten is het een nuttige aanvulling op het bestaande dienstenaanbod. Het is echter geen noviteit. Het Nederlandse fintech-bedrijfje Dyme is via een losse app al een tijdje actief met een soortgelijke dienst. In 2018 werden ze daarom zelfs genomineerd voor de Accenture Innovation Awards, al wonnen ze niet. Recent startte ook ING met een abonnementenservice, de oranje bank doet dat in samenwerking met het Zweedse Minna Technologies. Het is interessant om te zien wat er overblijft van een bedrijfje als Dyme, nu ook de grote banken zich storten op deze oplossing.