Investeringen ABN's Social Impact Fonds nemen toe
In maart 2013 heeft ABN AMRO het Social Impact Fonds opgericht. Een fonds waarmee de bank de komende jaren €10 miljoen investeert in sociale en duurzame ondernemingen. Ruim één jaar na de oprichting wordt teruggeblikt op het eerste jaar en vooruitgekeken naar de tweede helft van 2014. Eric Buckens, Manager Social Impact Fonds van ABN AMRO: “We hebben al een aantal mooie investeringen gedaan, dit hopen we in de komende jaren flink uit te breiden.”
Investeringen tot nu toe
Onlangs investeerde het Social Impact Fonds nog in het concept SCOPEinsight. Zij geven landbouwbedrijven in ontwikkelingslanden een steun in de rug. SCOPEinsight is een Nederlandse onderneming die zich richt op verbeterde informatie over landbouwbedrijven in Afrika, Latijns Amerika en Azië met als doel een betere toegang voor deze bedrijven tot lokale kredietverschaffers. In 2013 heeft het Social Impact Fonds in twee sociale ondernemingen geïnvesteerd. Nudge, een online consumentenplatform op het gebied van duurzaamheid, ontving als eerste onderneming een investering. Later investeerde ABN AMRO samen met private partijen in het Rotterdamse bedrijf de Buzinezzclub. Zij begeleiden jongeren die moeilijk aan werk kunnen komen bij het opzetten van een eigen onderneming. Jongeren zitten hierdoor vele malen korter in de uitkering.
Maatschappelijke bijdrage
Via het Social Impact Fonds wil ABN AMRO een bijdrage leveren aan sociale ondernemingen waarvan het business model echt iets verandert. Volgens Buckens wordt door ABN AMRO nadrukkelijk gezocht naar hoe de bank een rol kan spelen in de ontwikkeling van de social impact markt. De komende jaren wil het fonds in diverse ondernemingen investeren en hen de kans geven zich te ontwikkelen. “We doen dit natuurlijk door te investeren, maar ook door samen te werken met andere organisaties. Samen kijken we hoe we ondernemingen kunnen ondersteunen, dit kan op financieel vlak zijn, maar ook doormiddel van het geven van advies”, aldus Buckens.
Investeren in succesvolle ondernemingen
Sociale ondernemingen krijgen pas een investering van het Social Impact Fonds als zij uitgebreid zijn geanalyseerd. “We kijken naar het maatschappelijke doel van de onderneming en naar de haalbaarheid van dat doel in de markt waarin zij acteert. Voordat de onderneming een investering ontvangt, moet zij al enigszins hebben laten zien dat haar doel haalbaar is, zowel op maatschappelijk als op financieel vlak.” De ondernemingen die in aanmerking komen voor een investering moeten tot op heden in Nederland zijn gevestigd. Buckens: “Dit betekent niet dat zij geen maatschappelijk doel in het buitenland mogen nastreven, in tegendeel.” In de toekomst wordt bepaald of ook buitenlandse ondernemingen in aanmerking komen voor een investering.
Investeringen door de klant
Het succes van het Social Impact Fonds bepaalt of klanten in de toekomst ook kunnen investeren. Volgens Buckens kijkt ABN AMRO voortdurend hoe klanten deel uit kunnen maken van de ontwikkelingen van de bank, en hoe zij hiervan kunnen profiteren. “Het Social Impact Fonds heeft een hoog risicoprofiel. Dit betekent dat we de risico’s moeten kennen en onder controle moeten hebben voordat we het fonds aan kunnen bieden als investeringsmogelijkheid voor klanten.”