ABN AMRO: ‘600.000 Nederlanders met beperking staan langs de zijlijn’
Maar liefst driekwart van de Nederlandse ondernemers claimt te kampen met een tekort aan personeel. Een probleem dat veel kleiner zou zijn als bedrijven het potentieel van de Nederlanders arbeidsmarkt beter zouden benutten. Zo stelt ABN AMRO dat er maar liefst 600.000 Nederlanders met een beperking onnodig langs de zijlijn staan.
Dat concludeert de bank in zijn rapport ‘Onbeperkt potentieel voor flexibele werkgevers’. In het onderzoek stipt ABN AMRO aan dat ruim de helft van onze bevolking (15 tot 65 jaar) kampt met een chronische aandoening, oftewel een ‘beperking’ en hierdoor meer moeite heeft om werk te vinden, dan mensen zonder beperking. Hierbij baseert de bank zich op cijfers van het CBS.
Zo blijkt bijvoorbeeld dat 82% van de vijf miljoen mensen zónder beperking een baan heeft, terwijl maar 72% van de ruim zes miljoen Nederlanders mét een beperking een baan heeft. Als mensen met een beperking dezelfde baankansen zouden hebben als andere werknemers, becijfert ABN AMRO dat bedrijven over maar liefst 600.000 extra werknemers kunnen beschikken.
Niet genoeg
In het rapport stipt de bank verder aan dat het huidige overheidsbeleid om mensen met een beperking aan het werk te helpen niet goed genoeg werkt. Zo wijst ABN AMRO naar de Banenafspraak uit 2013, waarbij de overheid 125.000 extra banen wilde creëren (waarvan er inmiddels 85.665 van zijn gerealiseerd).
Dit initiatief richt zich echter niet tot mensen met een minder zware beperking, maar die vaak wel een hbo- of universitaire studie hebben afgerond. Van hen wordt verwacht dat ze een baan kunnen vinden zonder ondersteuning, waardoor ze niet in aanmerking komen voor de regelingen van de Banenafspraak.
Tijd en geld
Al met al staan er volgens ABN AMRO dus zo’n 600.000 Nederlanders onnodig aan de zijlijn. “Zelfs als een derde van deze mensen door hun beperking geen werk kan vinden, is de resterende 400.000 voldoende om alle openstaande vacatures in Nederland te vervullen”, benadrukt David Bolscher (sectoreconoom Zorg en Thema’s van ABN AMRO). “Het in dienst nemen van deze mensen vereist aanpassingen in werkzaamheden en werkomgeving en dat kost tijd en geld.”
“Een werkgeversservicepunt in de regio, een lokale zorgaanbieder of leerbedrijf kan werkgevers helpen om geschikte kandidaten te vinden”, vervolgt hij. “Dat loont de moeite, want met de juiste inzet en begeleiding betaalt dit zich uit in meer creativiteit, betrokken medewerkers en groter werkgeluk.”