Verenigd Koninkrijk tikt Klarna op de vingers om onverantwoordelijke reclame
De Britse reclame-waakhond heeft online betaaldienstverlener Klarna op de vingers getikt vanwege een zogezegd ‘onverantwoordelijke’ campagne in het afgelopen jaar. Klarna zette vier influencers in om hun volgers aan te sporen leuke nieuwe kleren en accessoires te kopen via de achteraf betalen-methode, als een soort van troost tijdens de lockdown. Een parlementslid bracht het balletje aan het rollen.
Het Verenigd Koninkrijk zat afgelopen jaar bijna twee maanden in lockdown, van eind maart tot medio mei. Voor sociale dieren als mensen kan een dergelijke maatregel hard aankomen, al treft het de één harder dan de ander. Want waar haal je nog je plezier uit, je voldoening of je troost? Volgens het Zweedse Klarna onder meer uit het kopen van nieuwe spulletjes, zoals kleding of accessoires.
Klarna is groot geworden met de betaaloptie ‘achteraf betalen’. Feitelijk gaan consumenten hiermee een krediet aan. Klarna zette vier influencers tegen betaling aan het werk om de reclameboodschap via Instagram te verspreiden, met volgersaantallen variërend van iets meer dan 10.000 tot iets meer dan 100.000. Dat is op zichzelf niet weinig, maar komt in geen velden of wegen in de buurt van de Cristiano Ronaldo’s of Kylie Jenners van deze wereld.
Parlementslid Stella Creasy van Labour kreeg lucht van de campagne en bestempelde deze als ‘onverantwoordelijk’, om mensen in onzekere situaties op schulden te jagen. Klarna ging ertegenin door te stellen dat ‘lichamelijke verzorging en jezelf verwennen kunnen bijdragen aan een betere mentale gezondheid en het ervaren van plezier tijdens een lockdown.’
Op dat moment was de geest al uit de fles en begon ook de Advertising Standard Authority (ASA) zich ermee te bemoeien. Deze instantie is te vergelijken met de Reclame Code Commissie in Nederland. “We hebben besloten dat in de context van de uitdagende lockdown-omstandigheden op dat moment, inclusief de impact ervan op de financiële en mentale gezondheid van mensen, de advertenties op onverantwoordelijke wijze aanmoedigden om schulden te maken.”
Zowel Klarna als de influencers in kwestie is te verstaan gegeven dat zij in het vervolg niet opnieuw op deze manier mogen handelen.