CTO’s en CIO’s: ‘Gebrek aan vaardigheden maakt behalen doelstellingen onmogelijk’

12 oktober 2021 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De wereld digitaliseert; ook de bancaire sector ontkomt niet aan deze wereldwijde trend. De rol van ‘digitale tech-afdelingen’ bij financiële instellingen is nu wellicht belangrijker dan ook. Desondanks stelt één op de drie Chief Technology Officers en Chief Information Officers dat ze een tekort aan vaardigheden hebben binnen hun organisatie, waardoor doelstellingen van ondernemingen mogelijk niet behaald kunnen worden.

Dat blijkt uit onderzoek van Banking Circle onder 600 CTO’s en CIO’s van banken, FinTechs en PSP’s, waarvan 200 uit de Benelux. De aanbieder van financiële infrastructuren publiceerde het onderzoek in het whitepaper ‘Futureproofing payments tech: The challenges facing CIO’s and CTO’s’.

Uit het onderzoek komt naar voren dat alle respondenten uit de Benelux bevestigen dat zij een tekort aan vaardigheden hebben op minimaal één gebied binnen hun organisatie. De grootste uitdaging ligt hier voor 59% van de organisaties bij ‘werken in de cloud’. Van de 200 CIO’s en CTO’s geeft er slechts één aan dat al zijn IT-systemen in de cloud staan. 43% heeft momenteel minder dan de helft van hun IT-systemen naar de cloud verplaatst.

Gebrek aan vaardigheden maakt behalen doelstellingen onmogelijk

Het tekort aan vaardigheden maakt het volgens Banking Circle niet alleen lastiger om een toekomstbestendige organisaties neer te zetten, maar ook om volledig te herstellen van de coronacrisis.

Samenwerken en/of uitbesteden

Ook buiten de Benelux lopen betaalinstellingen tegen blokkades aan die het “onmogelijk maken” om hun organisatie toekomstbestendig te maken. Zo geeft 35% van de CIO’s en CTO’s van banken wereldwijd aan hun infrastructuur en onderhoud van bestaande systemen achterhaald te vinden, en stelt 31% hetzelfde over hun API-technologie. Laatstgenoemde technologie wordt dan ook door alles ondervraagden aangewezen als het aspect dat de hoogste investering behoeft in vergelijking met de periode vóór de coronacrisis. 

De onderzoekers van Banking Circle leggen uit dat door de krachten te bundelen met verschillende betaalinstellingen, investeringsplannen beter te realiseren zijn en de stap naar een toekomstbestendige organisatie een stuk kleiner wordt. FinTechs (66%) zijn iets meer geneigd dan banken (64%) om samenwerkingen aan te gaan met partners ten behoeve van hun tech-uitdagingen.

Ruim drie op de vijf (65%) CIO’s en CTO’s is van plan om hun techplannen uit te besteden of gebruik te maken van partnerschappen. Ook het gebruik van kant-en-klare betalingstechnologie of het zelf bouwen van deze technologie behoort tot de opties. Hierbij zijn banken (71%) meer geneigd om kant-en-klare technologie aan te schaffen en kiezen PSP’s en FinTechs (70%) er liever voor om zelf oplossingen te bouwen.

Aan de weg timmeren

Banking Circle-CEO Anders la Cour legt uit dat IT-afdelingen vanwege de pandemie zo snel mogelijk hun organisaties moesten digitaliseren en klaarmaken voor de toekomst. “Of deze organisaties nu ook echt klaar zijn voor de toekomst is de vraag. Toch zijn banken, FinTechs en PSP’s optimistisch met betrekkingen tot de toekomst.”

“Er liggen verschillende investeringsplannen klaar: van gegevenstoegang, gegevensbeveiliging en onderhoud van bestaande infrastructuur tot aanschaf van nieuwe systemen, AI/ML en API-technologie. Er is duidelijk nog een lange weg te gaan naar toekomstbestendige betaalinstellingen, maar aan die weg wordt druk getimmerd.”